دوفصلنامه علمی پژوهشنامه عرفان، شماره سی و یکم،پاییز و زمستان 1403
برگشت به فهرست مقالات |
برگشت به فهرست نسخه ها
دانشگاه تهران
چکیده: (623 مشاهده)
حجاب بهعنوان حائل و مانع سلوک از مهمترین مباحثی است که از دیرباز در عرفان اسلامی مطرح شده است. چراکه حجاب، مانع معرفت حقیقی میشود و سالک برای کشف آن، کاری بس دشوار پیش روی دارد. این عوامل سبب شده است تا در اکثر متون عرفان و تصوّف، دربارۀ آن بحث شود. هر عارفی که به موضوع حجاب پرداخته، بر اساس مشرب عرفانی و فکری خود، دربارۀ آن اظهارنظر کرده است. در این میان ابوعبدالله نِفّری و ابن عربی مطالب مربوط به حجاب را به صورت مدوَّن و دقیق مطرح کردهاند. ما در این نوشتار، ابتدا دیدگاههای متقدّمان صوفیه و عرفان را در باب حجاب بیان کرده و سپس نظریات نفّری و ابن عربی را در چهار محورِ: چیستی و ماهیت حجاب، دشوارترین و سنگینترین حجاب، راه کشف و طرح حجاب و انواع حجاب، بررسی و تحلیل کردهایم. نفرّی در هرکدام از این محورها دیدگاه نوینی ارائه کرده است که در عرفان اسلامی بیسابقه بوده است. ابن عربی در باب حجاب، کاملاً پیرو نفرّی است و بارها از او تکریم کرده و نظریههای وی را مطرح و ستایش کرده است. این دو عارف در سه موضع از مواضع یادشده، دیدگاه مشترک دارند: در باب ماهیت حجاب، هر دو عارف هر حجاب را صرفاً صورتی از «وجه خدا» میدانند. دربارۀ بزرگترین حجاب، هر دو «نفس آدمی» را بزرگترین حجاب میدانند و دربارۀ راه کشف حجاب، هر دو معتقدند که «نور» و «هدایت» خداوند تنها راه خرق حجاب است. همچنین این دو عارف اگرچه در انواع حجاب، تقسیمبندی متفاوتی دارند، اما هردوی آنان معتقدند که «همه چیز حجاب است».
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
عرفان دریافت: 1401/8/3 | پذیرش: 1401/11/16