[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 0، شماره 24 - ( 5-1400 ) ::
جلد 0 شماره 24 صفحات 43-68 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی روش تربیتی الگویی در مثنوی‌های عطار با توجه به نظریه یادگیری شناختی- اجتماعی آلبرت بندورا
هاجر جمالی، مهین پناهی
دانشگاه علوم انتظامی
چکیده:   (592 مشاهده)
چکیده: عطار ازجمله شاعران و عارفان قرن ششم و هفتم هجری است که در آثارش به انسان و راه‌های رسیدن او به‌ سعادت و کمال، بسیار توجه داشته است. وی برای تربیت شاگردانش (مریدان) از روش‌های مختلفی بهره گرفته است. یکی از این روش‌ها روشی است که امروزه با عنوان روش الگویی یا الگوپردازی مطرح می‌شود. ازاین رهگذر می‌توان دیدگاه عطار را به نظریه یادگیری شناختی- اجتماعی آلبرت بندورا نزدیک دانست. پرسش این پژوهش این است که آیا بین روش تربیتی الگویی مورد استفاده در مثنوی‌های عطار و روش الگوبرداری مبتنی‌بر نظریه یادگیری اجتماعی بندورا شباهت‌هایی وجود دارد. جامعه مورد مطالعه، سه مثنوی عطار شامل منطق‌ الطیر، مصیبت‌نامه و الهی‌نامه است. روش تحقیق، توصیفی تحلیلی است. نتایج تحقیق نشان داد که با کاربرد نظریه اجتماعی بندورا می‌توان بسیاری از اندیشه‌های عطار را تبیین کرد. روش تربیتی الگویی او با آنچه در نظریه بندورا دراین‌خصوص گفته شده شباهت‌های زیادی دارد.
 
واژه‌های کلیدی: عطار نیشابوری، منطق الطیر، الهی نامه، مصیبت نامه، روش تربیتی الگویی، آلبرت بندورا
متن کامل [PDF 619 kb]   (12 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: ادیان و عرفان
دریافت: 1398/3/2 | پذیرش: 1398/6/29 | انتشار: 1400/5/31
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

jamali H, panahi M. A study on model-based education in Attar's Mathnawis (Mantiq-ut-Tayr, Ilahi-Nama and Musibat-Nama) based on Bandura’s social learning theory. PJE. 2021; 0 (24) :43-68
URL: http://erfanmag.ir/article-1-911-fa.html

جمالی هاجر، پناهی مهین. بررسی روش تربیتی الگویی در مثنوی‌های عطار با توجه به نظریه یادگیری شناختی- اجتماعی آلبرت بندورا. پژوهشنامه عرفان. 1400; 0 (24) :43-68

URL: http://erfanmag.ir/article-1-911-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 0، شماره 24 - ( 5-1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دو فصلنامه علمی پژوهشی پژوهشنامه عرفان Pajooheshnameh Erfan
Persian site map - English site map - Created in 0.04 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4331