[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 8، شماره 15 - ( شماره پانزدهم-پاییز و زمستان 1395 ) ::
جلد 8 شماره 15 صفحات 140-125 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی دیدگاه ابن‌فناری در باب ادلّه نظری
محمدرضا غفوریان
چکیده:   (1560 مشاهده)

نقد ادلّه نظری و قیاس منطقی را در آثار بسیاری از اهل عرفان می‌توان یافت. برخی چون ابن‌عربی در آثار مختلف خویش قواعد منطق و قیاس را برای سطح معینی از معرفت، اموری لازم و درست دانسته‌اند، ولی برای معرفت مطلوب عارفانه راه‌های دیگری را تبیین کرده‌اند. برخی هم در شعر و نثر، این قواعد و ادلّه را نارسا و رهزن معرفت شمرده‌اند. گرچه می‌توان بعضی از نوشته‌ها و دیدگاه‌ها را حمل بر مبالغه‌های ادیبانه دانست، ولی هستند عارفانی که با بیان ادلّه‌ای به نفی ادلّه پرداخته‌اند. ابن‌فناری در فصل سوم از فصول مقدمه مصباح الاُنس، نُه وجه را برای متعذّر بودن و نارسایی ادلّه نظری در معرفت حقایق اشیا، بدان­گونه که در علم حق‌تعالی هستند، ذکر کرده است. این مقاله به همه وجوه نه‌گانه ابن‌فناری پاسخ می‌دهد و در پایان به جمع‌بندی دیدگاه قونوی و ابن‌فناری و بیان پیامدهای غریب آن می‌پردازد.

متن کامل [PDF 318 kb]   (572 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تصوف و عرفان
دریافت: 1395/12/1 | پذیرش: 1395/12/1 | انتشار: 1395/12/1
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML     Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:


غفوریان محمدرضا. بررسی دیدگاه ابن‌فناری در باب ادلّه نظری. پژوهشنامه عرفان 1395; 8 (15) :140-125

URL: http://erfanmag.ir/article-1-415-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 8، شماره 15 - ( شماره پانزدهم-پاییز و زمستان 1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دو فصلنامه علمی پژوهشنامه عرفان Pajooheshnameh Erfan
Persian site map - English site map - Created in 0.04 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4514