بهار و تابستان 1404                   برگشت به فهرست مقالات | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


پژوهشکده امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی
چکیده:   (11 مشاهده)
در هر نظام فکری شناخت روابط و مناسباتی که برای انسان در آن نظام مشخص میشود، نقشِ تعیین کنندهای در شناخت ماهیّت او و هدفمندی و جهتگیری نگرشی، کنشی و انگیزشی وی دارد. رابطه انسان و خدا، یکی از روابط اساسی انسان در نظامهای الهیّاتی خدامحور است و عرفان اسلامی نیز از این قاعده مستثنی نیست. جستارِ حاضر به شیوه تحلیلی توصیفی در پی تبیین مبانی رابطه انسان و خدا از منظر عرفان اسلامی با نگاهی به آراء امام خمینی(س)  است. هرچند در آثار امام خمینی(س) به این مقوله بطور مستقیم پرداخته نشده است، امّا برای او همچون دیگر عرفا ارتباط با امر قدسی، دغدغه اصلی و مقصود نهایی است. در نگاه عرفانی خدا و انسان ویژگیهایی دارند که برقراری ارتباط را ممکن میسازند و  مبانی این رابطه از سه حیث خداشناختی، انسانشناختی و معرفتشناختی قابل بررسی است. اصلیترین جنبه این رابطه معرفت و شناخت است که در مرکز حقیقت وجود انسان یعنی قلب محقّق میگردد و مقوله عشق، انگیزه بنیادی در شکلگیری این رابطه است.
شماره‌ی مقاله: 4
واژه‌های کلیدی: انسان، خدا، عشق، قلب، معرفت، امام خمینی(ره).
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عرفان
دریافت: 1403/7/14 | پذیرش: 1403/9/6

فهرست منابع
1. - قرآن کریم.
2. - ابوترابی، احمد (1397). اصول و مبانی امور فطری. قم: مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(س).
3. - ابن سینا، حسین بن عبدالله (1404ق). الشفاء‌-البرهان. تصحیح ابوالعلاء عفیفی، قم: مکتبه آیت الله المرعشی نجفی.
4. - ابن عربی، محیی‌الدین(بی‌تا). فتوحات المکیه (اربع مجلدات). بیروت: دارالصادر.
5. - ابن عربی، محی الدین (1946م). فصوص الحکم. قاهره: دار إحیاء الکتب العربیه، 2 جلدی.
6. - ایزوتسو، توشیهیکو (1390). خلق مدام در عرفان ایرانی و آیین بودایی ذن. ترجمه شیواکاویانی. تهران: شرکت انتشارات علمی و فرهنگی.
7. - برقعی، زهره (1391). خیال و ادراک. مطالعات اسلامی: فلسفه و کلام، 89، 29‌-46.
8. - جامی، عبدالرحمن (1370). نقد النصوص فی شرح نقش الفصوص. جلال الدین آشتیانی، تهران: سازمان چاپ و انتشارات وزارت ارشاد اسلامی.
9. - چیتیک، ویلیام (1382). درآمدی بر تصوف و عرفان اسلامی. جلیل پروین، تهران: پژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامی.
10. - چیتیک، ویلیام (1383). عوالم خیال ابن عربی و مسأله کثرت دینی. ترجمه محمود یوسف ثانی، تهران: انتشارات پژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامی.
11. - چیتیک، ویلیام (1390). طریق عرفانی معرفت از دیدگاه ابن عربی. ترجمه مهدی نجفی افرا، تهران: جامی.
12. - چیتیک، ویلیام (1394). عشق الهی: سیر به سوی خدا در متون اسلامی. ترجمه امیرحسین اصغری، تهران: شرکت انتشارات علمی و فرهنگی.
13. - خمینی، روح الله (1376). تنقیح الإصول. تهران: مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س).
14. - خمینی، روح الله (1381). تقریرات فلسفه. عبدالغنی موسوی اردبیلی، تهران: مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س).
15. - خمینی، روح الله (1385). انسان‌شناسی در اندیشه امام خمینی. مرضیه اخلاقی، تهران: مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س).
16. - خمینی، روح الله (1387). توحید از دیدگاه امام خمینی(س). تهران: مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س).
17. - خمینی، روح الله (1400). موسوعه الإمام الخمینی قدس سره الشریف. تهران: مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س).
18. - خمینی، روح الله (1401). تجلیات الهیّه. تهران: مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س).
19. - خمینی، روح الله (1430ق): صحیفه الامام ، مصحح منیر مسعودی، تهران: مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س)، ج7.
20. - رازی، نجم الدین(1381). رساله عشق و عقل. ترجمه تقی تفضلی، تهران: شرکت انتشارات علمی و فرهنگی.
21. - راغب الاصفهانی، حسین بن محمد (1412ق). مفردات فی غریب القرآن. بیروت: دارالعلم الشامیه.
22. - رودگر، محمدجواد(1389). خیال ابزار معرفت. ذهن، 11(44)، 139‌-167.
23. - شاه آبادی، محمدعلی (1386). رشحات البحار. ترجمه زاهد اویسی، تهران: سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی.
24. - شاه‌آبادی، محمدعلی (1387). فطرت عشق. ترجمه آیت الله فاضل گلپایگانی. تهران: سازمان انتشارات فرهنگ و اندیشه اسلامی.
25. - صاحبی، باقر (1401)، حکمت معنوی، تهران: مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س).
26. - صدرالدین شیرازی، محمد (1360). أسرار الآیات و أنوار البینات. تهران: انجمن اسلامی حکمت و فلسفه اسلامی.
27. - طباطبایی، فاطمه (1381). اراده از نگاه عارفان. پژوهشنامه متین، 4 (16)، 85-104.
28. - طوسی، نصیرالدین (1375). شرح الاشارات و التنبیهات. قم: نشرالبلاغه.
29. - علیخانی، اسماعیل (1396). مبانی خداشناسی قرب به خدا در اسلام و مسیحیت. آیین حکمت، 34 (9)، 33-57.
30. - غفوری نژاد، محمد (1398). نظریه فطرت در تفسیر، فلسفه و عرفان اسلامی. تهران: سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی.
31. - کاکایی، قاسم (1382). وحدت وجود به روایت ابن عربی و مایستر اکهارت. تهران: انشارات هرمس.
32. - کربن، هانری (1384). تخیّل خلاق در عرفان ابن عربی. ترجمه انشاءالله رحمتی. تهران: جامی.
33. - قشیری، ابوالقاسم (1374). رساله قشیریه، ترجمه ابوعلی عثمانی، تهران: نشر علمی و فرهنگی.
34. - قشیری، ابوالقاسم (2008م). نحوالقلوب الکبیر. مصحح احمدعلم الدین جندی، قاهره: الهیئه المصریه العامه للکتاب.
35. - قیصری، داود (1393). رسائل قیصری: التوحید النبوه و الولایه، اساس الوحدانیه، نهایه البیان فی درایه الزمان. ترجمه حیدر شجاعی، تهران: انتشارات مولی.
36. - قیصری، داود (1375). شرح فصوص الحکم. جلال الدین آشتیانی، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.
37. - مجلسی، محمدباقر (1403ق). بحارالانوار. بیروت: دار إحیا التراث العربی.
38. - موحدیان عطار، علی (1388). مفهوم عرفان. قم: انتشارات دانشگاه ادیان و مذاهب.
39. - نسفی، عزیزالدین (1386). کشف الحقائق. تهران: نشر علمی و فرهنگی.
40. - نصر، حسین (1394). گلشن حقیقت. ترجمه انشاءالله رحمتی، تهران: نشر سوفیا.
41. - هجویری، ابوالحسن علی (1428ق). کشف المحجوب. قاهره: مکتبه الثقافه الدینیه.
42. - یزدان‌پناه، یدالله (1395). فروغ معرفت در اسرار خلافت و ولایت. تهران: مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س).
43. - یزدان پناه، یدالله (1393). مبانی و اصول عرفان نظری. قم: مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی.

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.