بهار و تابستان 1404                   برگشت به فهرست مقالات | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


دانشگاه سمنان
چکیده:   (10 مشاهده)
ابن‌عربی، از جمله عارفانی است که در طول قرون متمادی، حوزه‌ی وسیعی از پژوهش‌های عرفانی را تحت‌تأثیر تأملات و کشف‌وشهود خویش قرار داده است. هدف محوری این پژوهش، تبیین عرفان عملی ابن‌عربی است که برای دستیابی به این نوع از عرفان، باید به بررسی عرفان نظری وی پرداخت که در وصول به حق گریزی نیست. آنچه عرفان ابن‌عربی را نسبت به عارفان پیشین، متمایز نموده، وجود مباحثی است که در حوزه‌ی عرفان نظری مطرح نموده و چه بسا، همان مباحث را با ظرافت و ریزبینی خاصی در حوزه‌ی عرفان عملی نیز گنجانیده که اغلب عرفای پیش از وی، از نقش، مفهوم و کاربردهای آن در حوزه‌ی عرفان عملی غفلت نموده‌اند. پژوهش حاضر به شیوه‌ی توصیفی- تحلیلی، عهده‌دار تبیین این بعد از مباحث عرفان است که علاوه بر طرح شاخصه‌های عرفان عملی و متمایزنمودن آن، به برخی از مسائل عرفان نظری که در بطن عرفان عملی ابن‌عربی نیز گنجانده شده، از جمله تجلّی، وحدت وجود، اسماء، مقامات و... نیز پرداخته‌شده‌است. ابن‌عربی در عرفان عملی، علاوه بر سلوک مقامات و منازل از «سلوک عوالم و اسماء»، که مقولاتی عقلی و نظری هستند، نیز سخن می‌گوید؛ این امر بیانگر تأکید ویژه‌ی وی بر معارف عقلی و شهودی در سلوک عملی است.
شماره‌ی مقاله: 5
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عرفان
دریافت: 1403/2/23 | پذیرش: 1403/6/20

فهرست منابع
1. - قرآن کریم
2. - آشتیانی، سید جلال‌الدین، (1370)، شرح مقدمه قیصری بر فصوص‌الحکم، تهران: امیرکبیر.
3. - ابن‌عربی، محیی‌الدین، (1360)، محاضره‌الاوائل، تهران: انتشارات بیدار.
4. - ابن‌عربی، محیی‌الدین، (1367 الف)، ده رساله، به تصحیح نجیب مایل هروی، تهران: مولا.
5. - ابن‌عربی، محیی‌الدین، (1367 ب)، مجموعه رسائل ابن‌عربی، بیروت: دار احیاء تراث ابن‌عربی.
6. - ابن‌عربی، محیی‌الدین، (1384)، فتوحات مکیه، مقدمه، ترجمه و تعلیق محمد خواجوی، تهران: مولی.
7. - ابن‌عربی، محیی‌الدین، (1975)، عنقاء مغرب، قاهره.
8. - ابن‌عربی، محیی‌الدین، (1996)، حلیه‌الابدال، تصحیح نجیب مایل هروی، تهران: مولا.
9. - ابن‌عربی، محیی‌الدین، (1998)، رساله‌الانوار، تصحیح نجیب مایل هروی، تهران: انتشارات مولا.
10. - ابن‌عربی، محیی‌الدین، (1414.ق)، الطریق الی الله الشیخ و المرید من کلام الشیخ الاکبر، تحقیق محمود محمود الغراب، دمشق: دارالکاتب العربی.
11. - ابن‌عربی، محیی‌الدین، (بی‌تا)، فتوحات مکیه، بیروت: دارالصادر.
12. - الیوت، تی . اس، (1395)، چهار کوارتت، ترجمه‌ی جواد دانش‌آرا، تهران: نیلوفر.
13. - ایزوتسو، توشی هیکو، (1378)، صوفیسم و تائوئیسم، ترجمه‌ی گوهری، تهران: روزنه.
14. - پارسا، خواجه محمد، (1987)، شرح فصوص‌الحکم، تصحیح جلیل مسگرنژاد، تهران: مرکز نشر دانشگاهی.
15. - پازوکی، شهرام (1378). «تصوف عاشقانه روزبهان بقلی شیرازی»، در: عرفان ایران، مجموعه مقالات 2، تهران: حقیقت، ص66-82.
16. - جاسمی، بهمن، (1389)، سلوک معنوی ابن‌عربی (مجموعه مقالات)، ترجمه‌ی حسین مریدی، مقاله‌ی ابعاد سفر روحانی، تهران: جامی.
17. - جامی، عبدالرحمن، (1365)، نقدالنصوص فی شرح نقش‌الفصوص، به تحقیق چیتیک، تهران: انجمن حکمت و فلسفه.
18. - جامی، عبدالرحمن، (1375)، نفحات‌الانس من حضرات‌القدس، تصحیح و مقدمه‌ی مهدی حیدری، تهران: اعلمی.
19. - جرجانی، میر سید شریف، (بی‌تا)، التعریفات، تهران: وفا.
20. - جهانگیری، محسن، (1361)، محیی‌الدین ابن‌عربی، چهره‌ی برجسته‌ی عرفان اسلامی، تهران: دانشگاه تهران.
21. - چیتیک، ویلیام، (1395)، طریق عرفانی معرفت از دیدگاه ابن‌عربی، ترجمه مهدی نجفی افرا، تهران: جامی.
22. - چیتیک، ویلیام؛ سولیوان، جان جی، (1389)، سلوک معنوی ابن‌عربی، ترجمه‌ی حسین مریدی، تهران: جامی.
23. - خوارزمی، تاج‌الدین حسین، (1996)، شرح فصوص‌الحکم، تصحیح نجیب مایل هروی، تهران: مولا.
24. - رحیمیان، سعید، (1388)، «تجلی و احکام آن در عرفان عملی محیی‌الدین ابن عربی»، مجله مطالعات عرفانی، دانشکده علوم انسانی دانشگاه کاشان، شماره نهم، صص53- 68.
25. - رحیمیان، سعید، (1397)، مبانی عرفان نظری، تهران: سمت.
26. - رحیمیان، سعید، (1393)، دامگه راز و رهزن‌های سلوک (ترجمه و شرح رساله‌ی مالایعوّل علیه از ابن‌عربی)، چ اوّل، تهران: نشر نگاه.
27. - رودگر، محمد، (1390)، عرفان جمالی در اندیشه‌های احمد غزالی، قم: ادیان.
28. - فناری، محمدبن حمزه، (1368)، مصباح‌الانس، تهران: فجر.
29. - قونوی، صدرالدین، (1362)، النصوص، تحقیق سید جلال‌الدین آشتیانی، تهران: نشر دانشگاهی.
30. - قیصری، داوود، (1375)، شرح فصوص‌الحکم، مقدمه سیدجلال‌الدین آشتیانی، تهران: علمی فرهنگی.
31. - کاشانی، عبدالرزّاق، (1370)، اصطلاحات‌الصوفیه، تحقیق ابراهیم جعفر، قم: بیدار.
32. - مددپور، محمد، (1375)، شیخِ اکبر، نظری اجمالی به سیروسلوک و آراء محیی‌الدین ابن‌عربی، تهران: سوره (کاتب).
33. - معین، محمد، (1375)، فرهنگ فارسی، ج 3، تهران: امیرکبیر.

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.