1. - قرآن کریم.
2. - آشتیانی، سید جلالالدین. (1370). شرح مقدمه قیصری بر فصوصالحکم محیالدین ابن عربی، چاپ دوم، قم: مرکز انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه.
3. - ابن جوزی، ابوالفرج. (1368). تلبیس ابلیس، ترجمه علیرضا ذکاوتی، چاپ اول، تهران: مرکز نشر دانشگاهی.
4. - ابن عربی، محی الدین. (بی تا). الفتوحات المکیه، دورۀ 4 جلدی، بیروت:دار صادر.
5. - ابنعربی، محیالدین.(1385). فصوصالحکم، توضیح و تحلیل محمدعلی موحد، صمد موحد، تهران: نشر کارنامه.
6. - ابن منظور، محمد بن مکرم. (1414). لسان العرب،بیروت: دارصادر.
7. - اسعدی، علیرضا.(1390). «نقد و بررسی انتساب تشبیه و تجسیم به هشام بن حکم»، مجلۀ نقد و نظر،سال شانزدهم، شماره دوم، صص 191 -169.
8. - افضلی ، غلام محمد. (1401). «کشف و شهود عرفانی از منظر آیات»، دو فصلنامۀ یافتههای تفسیری، سال دوم، شماره سوم، صص 29- 53.
9. - اکبریان، رضا. (1386). مناسبات دین و فلسفه در جهان اسلام ، چاپ اول ، تهران: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی.
10. - امینی، ایمان ، شهرام پازوکی. (1398). «تصوف در صورتبندی گفتمانی رساله رد صوفیه»، مجلۀ تاریخ و تمدن اسلامی، شماره پیاپی 29، صص 167- 203 .
11. - جعفریان ، رسول. (1389). صفویه در عرصه دین فرهنگ وسیاست، قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
12. - جلیلی، رضا، بوالحسنی، رحمان. (1399). «تحلیل انتقادی دیدگاه ابن تیمیه در باب وجودشناسی عرفانی»، مجلۀ علمی جاویدان خرد، شماره 38 ، صص 63 تا 92.
13. - جهانگیری، محسن. (1383). محییالدین ابن عربی: چهره برجسته عرفان اسلامی، چاپ پنجم، تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
14. - حسن زاده آملی، حسن. (1388). انسان در عرف عرفان، تهران: سروش.
15. - حسینی کوهساری، سید اسحاق. (1389). «کشف و شهود عرفانی»، مجلۀ فلسفه دین، سال هفتم، شماره پنجم، صص 141- 172 .
16. - خالقیان، ام النین و محمد غفوری. (1395). «روش شناسی شیخ حر عاملی در تبیین ، تنظیم و اثبات عقاید»، مجلۀ پژوهشنامه مذاهب اسلامی، شماره 5، صص 31 تا 48.
17. - خواجوی، محمد. (1393). ترجمه فتوحات مکیه شیخ اکبر محیی الدین ابن عربی، چاپ دوم، جلد دهم، تهران:انتشارات مولی.
18. - خواجوی، محمد. (1386). ترجمه فتوحات مکیه شیخ اکبر محیی الدین ابن عربی، چاپ دوم، جلدسوم، تهران:انتشارات مولی.
19. - خواجوی، محمد. (1387). متن و ترجمه فصوصالحکم شیخ اکبر محییالدینابنعربی، تهران: انتشارات مولی.
20. - ذکاوتی قراگزلو،علیرضا. (1390). بازشناسی و نقد تصوف ، تهران: انتشارات سخن.
21. - راغب اصفهانی، حسن بن محمد. (بیتا). المفردات فی غریب القرآن، به کوشش محمد سیدکیلانی، بیروت.
22. - رشتی، علی بن محمد. (1400). فاتحه الکتاب فیالردعلیالصوفیه،شرح مراسله الشیخ احمد الشیخ زینالدین الاحسائی من مصنفات الملا علی بن المیرزا محمد الرشتی الجیلانی،تقدیم و تحقیق هادی مکارم التربتی، قم: دار زین العابدین.
23. - رشیدی، محمد. (1396). «بررسی تطبیقی دیدگاههای عرفانی محی الدین ابن عربی و مولوی جلال الدین محمد بلخی» ( با تأکید بر دو کتاب فصوصالحکم و مثنوی معنوی). رسالۀ دکتری، استاد راهنما: محمدرضا صرفی، کرمان: دانشگاه شهید باهنر.
24. - سجادی، سیدجعفر. (1373). فرهنگ معارف اسلامی، چاپ اول ، تهران: کومش.
25. - سهروردی ،ابونجیب عیدالقاهر. (1363). آداب المریدین، ترجمه عمر بن محمد بن احمد شیرکان ، تصحیح نجیب مایل هروی، تهران: نشر مولی.
26. - شمس، محمدجواد. (1389). تنزیه و تشبیه در مکتب ودانته و مکتب ابنعربی، قم: نشر ادیان.
27. - عاملی، شیخ حرّ. (1386). نقدی جامع بر تصوف ، ترجمه رساله الاثنی عشریه فی الرد علی الصوفیه، ترجمۀ عباس جلالی، چاپ دوم،،قم: انتشارات انصاریان.
28. - فعالی، محمد تقی. (1387). تجربۀ دینی و مکاشفه عرفانی،چاپ سوم، تهران: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی.
29. - کاکایی، قاسم. (1382). وحدت وجود به روایت ابن عربی و مایستر اکهارت، تهران: انتشارات هرمس.
30. - مجلسی، محمدباقر. (1378). عقاید، تحقیق حسین درگاهی، ترجمه حمیدرضا آژیر، چاپ دوم،تهران: مؤسسه زیتون.
31. - مدرس تبریزی، محمدعلی. (1394). ریحانهالادب، زیر نظر علیرضا سبحانی،قم: مؤسسه امام صادق(ع).
32. - مستملی، اسماعیل بن محمد. (1363). شرح التعرف لمذهب التصوف، تصحیح محمد روشن، تهران: انتشارات اساطیر.
33. - مصباح یزدی، محمدتقی. (1388). آموزش فلسفه، چاپ دهم، تهران: شرکت چاپ و نشر بینالملل.
34. - مطهری، مرتضی. (1389). کلام ، عرفان ، حکمت عملی، (کلیات علوم اسلامی 2) چاپ سی و پنجم، قم: انتشارات صدرا.
35. - میرپوریان، معصومهسادات، محبوبه مباشری. (1400). «تحلیل گفتمان انتقادی دو مناظره دوره صفوی در رد و دفاع صوفیه»، دوفصلنامۀ پژوهشنامه عرفان، شماره 25، صص 221 تا 240.
36. - یوسفپور، محمدکاظم. (1380). فریب سراب، تهران: انتشارات روزنه.