دوفصلنامه علمی پژوهشنامه عرفان، شماره سی و یکم،پاییز و زمستان 1403                   برگشت به فهرست مقالات | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


دانشگاه تهران
چکیده:   (63 مشاهده)
یکی از مسائل مورد مناقشۀ فصوصالحکم، تفسیر ابنعربی از داستان عجل بنیاسرائیل است. تفاسیر عرفانی پیش و پس از او بیشتر تأویلی انفسی از عجل ارائه کرده و آن را نفس یا علاقه¬مندهای نفسانی دانستهاند، اما او با باور به تکوینی بودن احکام خداوند، معتقد است خلق جز حق را نمی‌پرستند و عبادت عجل نیز درحقیقت عبادت حق است. در بررسی مدعای ابنعربی در تفسیر آیات عجل، به سه پرسش باید پرداخت: (1)آیا تفسیر او از عجل را میتوان مصداق تفسیر به رأی دانست؟ (2)آنکه آیا ابنعربی در همۀ آثارش بر تفسیر خود از واقعۀ عجل در فصوصالحکم، پایند است؟ و(3) آیا باور او به تکوینی بودن حکم خداوند مبنی بر نپرستیدن جز او، صحیح است؟ در پاسخ این سه پرسش باید گفت: (1)اولاً بسیاری از این دست ایدهها تفسیر نیست تا مصداق «تفسیربه¬رأی» باشد و ثانیاً تفسیر ما از «تفسیربهرأی» در بررسی اینگونه ایدهها مهم است و از منظری میتوان گفت که اساساً تفسیری نداریم که بر رأی مفسر مبتنی نباشد. (2)ابنعربی نکوشیده کتابی در تفسیر آیات قرآن فراهم آورد و آثار او تفسیری رسمی و منسجم از قرآن نیست، بلکه مواجهۀ او با آیات قرآن دوگانه است: گاه چونان مفسران رسمی، تفسیری ظاهری و گاه تفسیری باطنی مبتنی بر نظریۀ وحدت شخصی وجود ارائه میکند و در مسئله عجل نیز چنین است. (3)باور او به تکوینی بودن احکام قرآن، به نگرش متصوفه به قرآن بازمیگردد و چون قرآن را حقیقتی تکوینی در هستی میدانند، طبیعی است که همه یا حداقل برخی از احکام قرآن را تکوینی تلقی کنند.
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عرفان
دریافت: 1402/5/2 | پذیرش: 1402/8/17

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به دو فصلنامه علمی پژوهشنامه عرفان می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 All Rights Reserved | Pajooheshnameh Erfan

Designed & Developed by : Yektaweb