[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 0، شماره 26 - ( دوفصلنامه علمی،شماره بیست و ششم،سال 13، بهار و تابستان 1401 1401 ) ::
جلد 0 شماره 26 صفحات 224-213 برگشت به فهرست نسخه ها
مفاهیم و مؤلفه‌های سماع مولویان در پوئم سمفونیک مولوی، اثر هوشنگ کامکار
حمید عسکری رابری، محمدحسین قاسمی قزلجه
دانشگاه هنر
چکیده:   (138 مشاهده)
چکیده: مولوی یکی از حلقه‌های مهم پیوند بین جریان «عرفان ایرانی- اسلامی» با موسیقی بوده است؛ حلقه‌ای که بیش از هرچیز در سنت‌های سماع تجلی یافته است. پژوهش حاضر ویژگی‌های موسیقی عرفانی را برشمرده و رابطه بین مولانا و موسیقی را تبیین کرده است. جهت بررسی امکان تجلی مفاهیم عرفانی در یک اثر موسیقایی «پوئم سمفونیک مولوی» ساخته­ هوشنگ کامکار که برای هشت‌صدمین سالگرد تولد مولانا ساخته شده بود، به‌عنوان مطالعه موردی انتخاب گردید. این پژوهش به شیوۀ کتابخانه­ای و بررسی نت‌نوشت( پارتیتور) این اثر انجام شد و ضمن تحلیل مختصر آن از جنبۀ موسیقی، بازتاب مفاهیم عرفانی در پوئم سمفونیک مولانا مورد بررسی قرار گرفت. این پژوهش امکان تجلی مفاهیم و مؤلفه‌های اشعار عرفانی در یک اثر موسیقی را اثبات کرد و بیشترین تأثیرپذیری این اثر از مفاهیم و مؤلفه­های سماع مولویان در بهره‌گیری از ویژگی‌های ریتمیک حاصل از اشعار مولانا را ارزیابی نمود
واژه‌های کلیدی: کلیدواژه‌ها: موسیقی عرفانی، عرفان ایرانی – اسلامی، سماع، هوشنگ کامکار، پوئم سمفونیک مولوی – آزاده‌فر، محمدرضا. (1393)، «دیدگاه‌های فلسفی و عرفانی در توصیف موسیقی و میزان باورپذیری آن در نزد نسل جوان موسیقی»، نشریه هنرهای زیبا- هنرهای نمایشی و موسیقی، شماره 19، 24- 17. – افلاکی، شمس‌الدین احمد. (1959م)، مناقب العارفین، تصحیح تحسین یازیچی، آنقره: انجمن تاریخ ترک. – باخرزی، ابوالمفاخر یحیی. (1382)، اورادالاحباب و فصوص‌الآداب، به کوشش ایرج افشار، تهران: دانشگاه تهران. – بلخاری، حسن .(1382)، سرگذشت هنر در تمدن اسلامی. تهران: حسن افرا. – بورخس، خورخه لویس. (1381)، این هنر شعر، ترجمه میمنت میرصادقی، تهران: نیلوفر. – تفضلی، ابوالقاسم. (1375)، سماع درویشان در تربت مولانا، تهران: فاخته. – تیورک، رالف. (1390)، مبانی فرم و فرم‌های موسیقی، مترجم محسن الهامیان، ویراستار طاهره ایرانی، تهران: پارت. – حاکمی، اسماعیل. (1384)، سماع در تصوف، تهران: دانشگاه تهران. – دشتی، علی. (1383)، سیری در دیوان شمس، تهران: زوار. – دوبوکور، مونیک. (1373)، رمزهای زنده جان. ترجمه جلال ستاری، تهران: مرکز. – زرین‌کوب، عبدالحسین. (1373)، ارزش میراث صوفیه، تهران: امیرکبیر. – سلطانی، منظر و سعید پورعظیمی. (1390)، «سماع، موسیقی و معنی گریزی در غزل مولوی»، پژوهشنامه عرفان، شماره ۵، 56- 32. – شایسته، حسین و عبدالحسین خسروپناه. (1393)، «بررسی تأثیر مبانی عرفان اسلامی بر فرم و محتوای موسیقی»، نشریه هنرهای زیبا- هنرهای نمایشی و موسیقی، شماره 49، 16-5. – شفیعی کدکنی، محمدرضا. (1379)، موسیقی شعر، تهران: آگاه. – شوالیه، ژان و آلن گربران. (1382)، فرهنگ نمادها، ترجمه سودابه فضایلی. تهران: جیحون. – صائب، محمدعلی. ( 1383)، دیوان صائب، به کوشش محمد قهرمان، تهران: علمی و فرهنگی – صفوت، داریوش. (1389)، هشت گفتار درباره فلسفه موسیقی، تهران: کتابسرای نیک. – غیاثی، محمدتقی. (1368)، درآمدی بر سبک‌شناسی ساختاری، تهران: شعله‌ اندیشه. – فریدلندر، ایرا. (1382)، مولانا و چرخ درویشان، ترجمه شکوفه کاوانی، تهران: زریاب. – فنایی اشکوری، محمد. (1375)، علم حضوری، قم: موسسه آموزشی و پرورشی امام خمینی. – قاسم‌زاده، مهدی. (1386)، «پس غذای عاشقان آمد سماع (گفتاری درباره پیوند سماع صوفیان و ساختار موسیقایی غزلیات مولانا)»، کتاب ماه ادبیات، شماره 120، 71-67. – کاشانی، عزالدین محمود. (1382)، مصباح الهدایه و مفتاح الکفایه، مقدمه و تصحیح و توضیحات عفت کرباسی و محمدرضا برزگر خالقی، تهران: زوار. – کامکار، هوشنگ. (1386)، پارتیتور پوئم سمفونیک مولوی، منتشر نشده. – ______________ . (1398)، مصاحبه توسط محمدحسین قاسمی، مصاحبه منتشر نشده. – ک‍ل‍ی‍ن‍ی‌، م‍ح‍م‍د ب‍ن‌ ی‍ع‍ق‍وب. (1362)، الکافی، تهران: الاسلامیه. – کول، ویلیام. (1369)، فرم موسیقی، تهران: مرکز نشر دانشگاهی. – مایل هروی، نجیب. (1372)، اندر غزل خویش نهان خواهم گشتن، تهران: نی. – مدرسی، حسین. (1380)، فرهنگ توصیفی اصطلاحات عروض، تهران: سمت. – م‍ول‍وی‌، ج‍لال‌ال‍دی‍ن‌ م‍ح‍م‍د. (1383)، دیوان کامل شمس تبریزی، مقدمه و شرح حال جلال‌الدین همایی، حواشی محمود علمی، تهران: بدرقه جاویدان. – _____________________ . (1384)، م‍ث‍ن‍وی‌ م‍ع‍ن‍وی‌، ب‍راس‍اس‌ ن‍س‍خ‍ه‌ ق‍ون‍ی‍ه‌ م‍ک‍ت‍وب‌ ب‍ه‌ س‍ال‌ ۶۷۷ق‌ و م‍ق‍اب‍ل‍ه‌ ب‍ا ت‍ص‍ح‍ی‍ح‌ و طب‍ع‌ ن‍ی‍ک‍ل‍س‍ون‌، ت‍ص‍ح‍ی‍ح‌، م‍ق‍دم‍ه‌ و ک‍ش‍ف‌الاب‍ی‍ات‌ ق‍وام‌ال‍دی‍ن‌ خ‍رم‍ش‍اه‍ی، تهران: دوستان. – میلر، لوید. (1384)، موسیقی و آواز در ایران، ترجمه محسن الهامیان، تهران: ثالث. – نصر، سید حسین. (1389)، هنر و معنویت اسلامی، ترجمه رحیم قاسمیان، تهران: حکمت. – نوریان، سیدمهدی. (1388)، «اندیشه‌های مولانا در اشعار شورانگیز صائب، پژوهشنامه زبان و ادب فارسی، 10-1. – Royce، p.a (2002). The anthropology of dance. UK: H. Charlesworth & Co. – Williams، D (2004). Antropology and the dance. Illinois: University of Illinois press.
متن کامل [PDF 1025 kb]   (25 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: ادیان و عرفان
دریافت: 1401/4/13 | پذیرش: 1401/4/10 | انتشار: 1401/4/10
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML     Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:


عسکری رابری حمید، قاسمی قزلجه محمدحسین. مفاهیم و مؤلفه‌های سماع مولویان در پوئم سمفونیک مولوی، اثر هوشنگ کامکار. پژوهشنامه عرفان. 1401; 0 (26) :224-213

URL: http://erfanmag.ir/article-1-1466-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 0، شماره 26 - ( دوفصلنامه علمی،شماره بیست و ششم،سال 13، بهار و تابستان 1401 1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دو فصلنامه علمی پژوهشی پژوهشنامه عرفان Pajooheshnameh Erfan
Persian site map - English site map - Created in 0.04 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4422