دانشگاه سمنان
چکیده: (2027 مشاهده)
چکیده: هنر و عرفان از دیرباز با یکدیگر ارتباط داشتهاند. تئاتر یکی از هنرهایی است که از جنبههای گوناگون با عرفان و مناسک عملی تصوف مرتبط است. ریچارد شکنر(1943م) نظریهپرداز معاصر در حوزه اجرا و نمایش، در اثر خود با عنوان: «نظریه اجرا» (Performance Theory) از نوعی فرم اجرایی سخن میگوید که میتواند از جهات گوناگون همچون وجود «Actuals» در بطن اجرا، با «واقعههای» عرفانی که در اثر مکاشفه بر قلب سالک ریخته میشود، ارتباط داشته باشد. او در تحلیل این مفهوم به نظریات میرچا الیاده (1986-1907م) اشاره میکند، که برمبنای آن وقوع «Actuals»، اجراگران را در زمان و مکانی قدسی قرار میدهد. «واقعه عرفانی» در عرفان اسلامی نیز حالتی ذکر شده که برای سالک براثر انجام اعمال بدنی خاصی همچون برخی از ریاضتها، روی میدهد. بنابراین به نظر میرسد در دو مفهوم پیشگفته، ازیکسو با «عمل» و فعالیتهای اجرایی و ازسویدیگر با رویدادی قدسی مواجه هستیم. در این جستار برآنیم تا پس از شرح مختصری از نظریه اجرای شکنر، با بررسی و تبیین آرای صوفیانی که در رابطه «واقعه» عرفانی سخن گفته یا قلم زدهاند، به واکاوی مفهوم «Actual» بپردازیم. لازم به ذکر است این پژوهش به شیوه مطالعات کتابخانهای و با روش مقایسهای انجام شده است.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
ادیان و عرفان دریافت: 1401/4/13 | پذیرش: 1401/4/10 | انتشار: 1401/4/10