Nour mohammad zadeh M, Akrami M J. Comparative assessment of the theory of “continuous revelation” of IBN ARABI and the theory of “artistic image in Quran” of SEYYED QOTB from the perspective of interpretive meanings.. PJE 2023; 15 (28) :257-279
URL:
http://erfanmag.ir/article-1-1281-fa.html
نورمحمدزاده مهدی، اکرمی میرجلیل. بررسی تطبیقی نظریه «وحی مستمر» ابنعربی و نظریه «تصویر هنری در قرآن» سید قطب از منظر معانی تاویلی. پژوهشنامه عرفان. 1402; 15 (28) :257-279
URL: http://erfanmag.ir/article-1-1281-fa.html
دانشگاه تبریز
چکیده: (483 مشاهده)
وحی و آیات قرآنی اهمیتی بسیار در اندیشه ابنعربی(560-637 ق) دارد و بسیاری از عقاید عرفانی او برگرفته از تاویل و تفسیرهایی است که از آیات قرآن استنباط نموده و در آثار معروفش از جمله فتوحات مکیه، فصوص الحکم و... انعکاس پیدا کرده است. ما در این پژوهش، ضمن بررسی دیدگاه کلی ابنعربی در موضوع وحی، به معرفی و شرح نظریه «وحی مستمر» ایشان پرداخته و آن را با نظریه سید قطب(1324-1378 ق) در باب اعجاز هنری قرآن یعنی نظریه «تصاویر هنری در قرآن»، به شکل تحلیلی و همچنین بر اساس برخی نمونههای متنی مقایسه نمودهایم. نتایج این پژوهش نشان میدهد که نمود و ظهور نظریه عرفانی «وحی مستمر»، ماهیت ادبی و هنری داشته و در عین برخی تفاوتها، شباهتها و تطابقهای قابل توجه با نظریه «تصاویر فنی در قرآن»، پیدا میکند. به بیان دیگر، این پژوهش همانندی قابل توجه نظریه عرفانی «وحی مستمر» ابنعربی و نظریه هنری سید قطب در باب تصاویر قرآنی را از منظر ظهور و القای معانی تاویلی در ذهنیت مخاطب، تبیین میکند و نشان میدهد که این دو نظریه درون دینی در باب اعجاز قرآن، به منزله بیان یک حقیقت واحد از دو زاویه دید گوناگون هستند.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
عرفان و هنر دریافت: 1399/12/22 | پذیرش: 1400/8/3 | انتشار: 1402/3/17