hemati A. The Role of Abolghasem Qoshiri in approximating the different tarighat views on the guardians knowledge of his guardianship. PJE 2022; 13 (25) :263-287
URL:
http://erfanmag.ir/article-1-1137-fa.html
دانشگاه آزاد اسلامی
چکیده: (614 مشاهده)
اعتقاد به مخفی و محجوب بودنِ اولیاءالله از چشمِ اغیار، یکی از معدود مسائل مورد اتفاق، در بین اهلِ تصوّف است. باور به این نکته که اولیا در زیرِ قبابِ حق مستور هستند، و تا ارادۀ خداوند، و همچنین خواستِ ولیّ در کار نباشد، کسی از وجودِ ایشان باخبر نخواهد شد، باوری رایج و پذیرفته شده در تصوّف و عرفان اسلامی بهشمار میآمده است. مستند اهل عرفان در پایبندی به این باور، حدیثِ قُدسی «اولیایی تَحتَ قِبابی لا یَعرفُهُم غَیری» است. موضوعی دیگر که در ادامۀ همین مبحث، در میان اهل طریقت مطرح گردیده، اما دربارۀ آن اختلاف نظر پدید آمده است، عدمِ توافق درخصوص آگاهی یا بیاطلاعی ولیّ از نائل گردیدن خویش به مقامِ ولایت است. این موضوع، در ردیف مسائلی قرار دارد که میان اهل تصوّف بر سرِ آن منازعه وجود داشته است. مجادلههایی که سبب شده، دو گروهِ موافق و مخالف، به موضعگیری در برابر هم بپردازند. هرکدام از این گروهها، برای موافقت یا مخالفتِ خود با این امر، دلایلی نیز ارائه کردهاند. دلایلی که پذیرفتن یا رد کردن آنها بهآسانی امکانپذیر نیست. همین عدمِ سهولت در پذیرشِ دلایلِ یک گروه و انکارِ براهینِ گروه دیگر، سبب شده، دستهای سوم در این میان پدید آیند که سعی داشتهاند نظری حدِّ فاصل میانِ گروه موافق و مخالف ابراز کنند و به نزاعی عقیدتی پایان بخشند. شاخصترین چهرۀ این گروه اخیر، ابوالقاسم قشیری است. این جستار، بر آن است تا ضمنِ روشن ساختنِ خطوطِ اصلی و مهمترین مسائلِ مرتبط با این موضوع، نقشِ ابوالقاسم قشیری در تقریبِ آراءِ دو گروهِ درگیر در این نزاعِ فکری را برای مخاطبِ کلام روشن سازد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
عرفان دریافت: 1399/2/11 | پذیرش: 1399/4/23 | انتشار: 1400/11/25