دوره 16، شماره 2 - ( بهار و تابستان 1404 1404 )                   جلد 16 شماره 2 صفحات 311-295 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mousavi Jervekani S H. (2025). Attar Neishabouri and the Anxiety of Meaning. JIM. 16(2), : 16 doi:10.22034/16.2.13
URL: http://erfanmag.ir/article-1-1673-fa.html
موسوی جروکانی سید حامد. عطار نیشابوری و مسئله اضطراب معنا پژوهشنامه عرفان 1404; 16 (2) :311-295 10.22034/16.2.13

URL: http://erfanmag.ir/article-1-1673-fa.html


دانشگاه پیام نور واحد آران و بیدگل
چکیده:   (224 مشاهده)
آدمی از آن لحظه که خود را در پهنه هستی درک مینماید و در رابطه خود با هستی و ماورای آن تأمل میکند، بیقرار معنا میشود. چنین حالتی را میتوان «اضطراب معنا» نام نهاد. او در این حالت، بی آنکه به تکانهای روحی گرفتار شود و یا به احساس فقدان گرهگاهی معنوی دچار شود، در پی کشف معنا میرود. این بیتابی برای معنا را در میان آرای عارفان مسلمان یافت و از این رهگذر به تبیین درست معنای هستی در آرای آنان دست یافت. این پژوهش، مجموعه آثار عطار را از همین منظر بررسی نموده است. بی قراری برای معنا در اندیشه وی وجود دارد. در این راستا ضمن ایضاح مفهومی معنا (حقیقت، باطن، مضمون، قضیه/ماجرا و دلیل) در آثار وی، بیان میگردد که تنها «حقیقت» با مقوله اضطراب معنا پیوند دارد. یافتن حقیقتِ پنهان شده در هستی، تنها چیزی است که هم هستی و زندگی را هدفمند میکند و هم به آن ارزش میبخشد. در نتیجه، حقیقت، مقولهای یافتنی است، نه ساختنی. آنگاه کارکرد آدمی نیز مشخص میگردد. از رهگذر باور به اضطراب معنا، یافتن حقیقت، امری لازم و ضروری می-نماید. عطار، حقیقت را مقولهای تعریف ناپذیر دانسته، برای ملموس کردن ماهیت، ارزش و کارکرد آن، از تصویر (image) مدد میگیرد. او معتقد است هر کس حقیقت را درک کند، چون بخشی از آن خواهد شد، توان تبیین آن را نخواهد داشت. از نگاه او حقیقت، مفهومی مشکک است و با کوشش فراون تنها میتوان بخشهایی از آن را درک نمود. لازم به ذکر است با این رویکرد، پژوهشی در خصوص آثار عطار یافت نگردید. روش پژوهش نیز کتابخانهای و بر اساس تحلیل محتواست.
شماره‌ی مقاله: 16
متن کامل [PDF 914 kb]   (72 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عطارپژوهی
دریافت: 1403/7/6 | پذیرش: 1403/9/9 | انتشار: 1404/4/31

فهرست منابع
1. قرآن، ترجمۀ بهاءالدین خرّمشاهی.
2. ـ ایگلتون، تری (1396) معنای زندگی، ترجمه عباس مخبر، تهران: بان.
3. ـ بیات، محمدرضا (1390) دین و معنای زندگی در فلسفۀ تحلیلی، قم: دانشگاه ادیان و مذاهب.
4. ـ تیلیش، پل (1378) شجاعت بودن، ترجمه مراد فرهادپور، چ چهارم، تهران:انتشارات علمی و فرهنگی.
5. ـ حمیدزاده، روشنک و همکاران (1392) «اثربخشی معنادرمانی فرانکل در استرس شغلی معلمان زن»، مجله زن و مطالعات خانواده، شماره 21، صص86ـ71.
6. ـ سروش، عبدالکریم (1381) فربه‌تر از ایدئولوژی، چ هفتم، تهران: صراط.
7. ـ شهرآبادی، راضیه (1400) «مقایسه معنای زندگی در نگاه عطار نیشابوری و ویکتور فرانکل»، دهمین کنفرانس بین المللی مطالعات زبان، ادبیات، فرهنگ و تاریخ.
8. ـ عطّارنیشابوری، فریدالدین (1362) دیوان، تصحیح تقی تفضّلی، چ سوم، تهران: علمی و فرهنگی.
9. ـ ــــــــــــــــــــــــ (1360) تذکره‌الاولیاء، تصحیح محمّد استعلامی، چ سوم، تهران: زوّار.
10. ـ ـــــــــــــــــــــــــ (1386) مختارنامه، تصحیح محمدرضا شفیعی‌کدکنی، چ سوم، تهران: سخن.
11. ـ ـــــــــــــــــــــــــ (1384) منطق‌الطیر، ـــــــــــــــــــــــــــــ، چ دوم، تهران: سخن.
12. ـ ـــــــــــــــــــــــــ (1388) الاهی‌نامه، ـــــــــــــــــــــــــــــــ، چ چهارم، تهران: سخن.
13. ـ ـــــــــــــــــــــــــ (1388) اسرارنامه، ـــــــــــــــــــــــــــــــ، چ چهارم، تهران: سخن.
14. ـ ـــــــــــــــــــــــــ (1386) مصیبت‌نامه، ـــــــــــــــــــــــــــــ، چ دوم، تهران: سخن.
15. ـ فرانکل، ویکتور (1391) انسان در جستجوی معنای غایی، ترجمه شهاب الدین عباسی، تهران: کتاب پارسه.
16. ـ کاتینگهام، جان (1393) معنای زندگی، ترجمۀ امیرعباس علی‌زمانی و مریم دریایی اصل، تهران: حکمت.
17. ـ کونگ، هانس (1391) هنر زیستن، ترجمۀ حسن قنبری، قم: دانشگاه ادیان و مذاهب.
18. ـ مجلسی، محمدباقر (1403ه.ق) بحارالأنوار، ج70، 74، 75، 84، 92، الطبعه الثانیه، بیروت ـ لبنان: موسسه الوفا.
19. ـ معین، بابک (1382) «معناشناسی روایت»، مجله پژوهشنامه علوم انسانی دانشگاه شهید بهشتی، شماره37، صص132ـ117.
20. ـ ملکیان، مصطفی (الف 1391) مهر ماندگار، چ سوم، تهران: نگاه معاصر.
21. ـ ـــــــــــــــ (ب 1391) مشتاقی و مهجوری، چ چهارم، تهران: نگاه معاصر.
22. ـ موسوی جروکانی و حسین مسجدی (1402) عطار و معنای زندگی، چاپ اول، اصفهان: انتشارات جهاد دانشگاهی دانشگاه صنعتی اصفهان.
23. ـ موسوی جروکانی، سید حامد و همکاران (1395) «معنای زندگی در مصیبت نامه عطار نیشابوری»، مجله مطالعات عرفانی دانشگاه الزهراء، ش 14، صص89ـ65.
24. ـ ولف، سوزان (1382) «معنای زندگی» ترجمۀ محمدعلی عبداللّهی، مجلۀ نقد و نظر، سال هشتم، شمارۀ 30و29، صص 37ـ28.
25. ـ یالوم، اروین (1390) روان‌درمانی اگزیستانسیال، ترجمۀ سپیده حبیب، چ دوم، تهران: نی.

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.