بهار و تابستان 1404                   برگشت به فهرست مقالات | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


پژوهشکده امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی
چکیده:   (102 مشاهده)
دوگن، مؤسس سنت سوتو ذن، در تاریخ فلسفه بودایی، با تمرکز بر مفاهیمی چون زمان، هستی، مرگ، و طبیعت، نگرشی عمیق درباره معنای وجود ارائه می‌دهد. یکی از برجسته‌ترین آموزه‌های او مفهوم «یوجی» یا «هستی-زمان» است که به تبیین ارتباط بنیادین میان هستی و زمان می‌پردازد. دوگن معتقد بود که زمان نه فقط یک واحد مستقل، بلکه جزء لاینفک هستی است، به‌طوری که همه موجودات، از طبیعت تا انسان‌ها، نمودهای مختلفی از زمان به شمار می‌روند. بررسی دیدگاه‌های متفاوت درباره مفهوم «یوجی» نشان می‌دهد که سه تفسیر اصلی از آن وجود دارد: (الف) زمان به‌مثابه یک واقعیت ایستا، (ب) زمان به‌عنوان ترکیبی از ایستایی و پویایی، و (ج) زمان به‌عنوان پویایی مطلق. تحلیل این سه تفسیر نشان می‌دهد که تفسیر سوم، با تأکید بر پویایی و ناپایداری، بهترین سازگاری را با تعالیم و آموزه‌های دوگن دارد. مقایسه اندیشه‌های دوگن با عرفان اسلامی نیز نشان می‌دهد که انگاره‌های او درباره ناپایداری با مفاهیمی چون «خلق مدام» و «تجدد» ، با تفاوت‌هایی در نگاه به ماهیت حقیقت و پایداری واقعیت، مشابه است. این مقایسه فرصتی برای ایجاد گفت‌وگوهای بینافرهنگی و گسترش درک متقابل میان فلسفه شرق و غرب فراهم می‌آورد.
شماره‌ی مقاله: 10
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: ادیان و عرفان
دریافت: 1402/2/23 | پذیرش: 1402/10/8

فهرست منابع
1. - باردون، آدریان، تاریخچه فلسفه زمان، ترجمه حسن امیری آرا، نشر کرگدن، تهران، 1395.
2. - کاپلستون، فردریک چارلز، تاریخ فلسفه، ترجمه سیدجلال‌الدین مجتبوی، انتشارات علمی وفرهنگی، تهران، 1388، ج1.
3. - Abe, Masao (1992) A Study of Dōgen: His Philosophy and Religion, Editor: Steven Heine, USA, State University of New York Press.
4. - __________ & Waddell, Norman (2002) The Heart of Dōgen's Shobogenzo State University of New York Press.
5. - Dōgen, Shobogenzo (2007) translator: Rev. Hubert Nearman, O.B.C., Shasta Abbey Press, Mount Shasta, California.
6. - Dōgen (1971), “Bendōwa”, trans. by Norman Waddell and Masao Abe, The Eastern Buddhist, Vol. 4, No. I, 124-157.
7. - ______ (1979), “Being Time: Dōgen's Shobogenzo Uji," Trans by Norman Waddell, Eastern Buddhist, vol. 12, no. 1, 114-129.
8. - ______ (1972) “Shōbōgenzō Genjōkōan," Trans by Norman Waddell & Abe Masao, Eastern Buddhist, Vol. 5, No. 2, 129-140.
9. - ______ (1985) Moon in a Dewdrop: Writings of Zen Master Dōgen, ed. Kazuaki Tanahashi, trans. Robert Aitken et al. SanFrancisco: North Point Press.
10. - Goodhew, Linda & Loy, David, “Momo, Dōgen, and the Commodification of Time,” KronoScope 2 (1) (2002), 97-107.
11. - Heine, Steven (1985) Existential and Ontological Dimensions of Time in Heidegger and Dōgen, State University of New York Press.
12. - Holbrook, Dwight, “Does Time Move? Dogen and the Art of Understanding the Moment,” in “Life,” ed. Anna-Teresa Tymieniecka, special issue, Analecta Husserliana.74 (Dordrecht: Kluwer, 2002).
13. - Izutsu, Toshihiko (1994) Creation and the timeless order of things: essays in Islamic mystical philosophy, White Cloud Press, US.
14. - Kasulis, T. P. (1978), “The Zen Philosopher: A Review Article on Dōgen Scholarship in English,” Philosophy East and West, Vol. 28, No. 3, pp. 353-373.
15. - Keown, Damien, A Dictionary of Buddhism, Oxford University Press, 2004.
16. - Kim, Hee-Jin (2004) Dōgen Kigen, mystical realist, Wisdom Publications.
17. - Raud, Rein (2012) “The Existential Moment: Reading Dōgen’s Theory of Time”, Philosophy East & West Volume 62, Number, 153–173.
18. - Schilbrack, Kevin (2000), “Metaphysics in Dōgen,” Philosophy East and West 50:1, January, 34-55.
19. - Stambaugh, Joan, (1990) Impermanence Is Buddha-nature: Dōgen’s Understanding of Temporality, Honolulu: University of Hawai‘i Press.
20. - Suzuki, Daisetsu Teitaro (1972) Japanese Spirituality, Norman Waddell (translater), Japan, Japan Society for the Promotion of Science.

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.