بهار و تابستان 1404                   برگشت به فهرست مقالات | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


دانشگاه آزاد اسلامی واحد چالوس
چکیده:   (127 مشاهده)
یکی از حواس پرکاربرد در ذهن و زبان مولوی برای نمایاندن ساحت مادی و روحانی انسان، حس بویایی است. مولوی با توجه به ساحت مادی انسان و با نگرش فیزیولوژیک، حس بویایی ظاهری را از ابزارهای شناختی انسان برای ارتباط و تعامل با عالم خارج می‌داند که در پیوند با قوای درونی و مغز انسان به عنوان مرتبه‌ای از مراتب ادراک آدمی محسوب می‌گردد. در نقطه مقابل، مولوی با توجه به ساحت روحانی انسان و با نگرش معرفت‌شناسانه، حس بویایی باطنی را از مراتب وجودی و روحی آدمی می‌داند که در اثر رفع حجاب‌ها به عنوان یک منبع الهام از عالم حق و حقیقت، باعث انگیزش درونی سالکِ طالب به سوی مقصود می‌شود. بررسی آرای مولانا به روش تحلیلی در موضوع حس بویایی، نشان می‌دهد که مولوی، حس بویایی را در دو ساحت هستی‌شناسانه و معرفت‌شناسانه مطرح می‌کند و سعی دارد با هنر حس‌آمیزی ، مخاطب را در تجربه معرفت‌شناختی خود مشارکت دهد؛ به گونه‌ای که مرتبه حس بویایی ظاهری را به مرتبه حس بویایی باطنی تبدیل و تصعید ببخشد تا از این مجرای روحانی به منشأ بوهای عالم ظاهر که عالم بی‌مکان و مرتبه حق و حقیقت است، برسد.
شماره‌ی مقاله: 11
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عرفان
دریافت: 1401/10/21 | پذیرش: 1401/11/9

فهرست منابع
1. - قرآن کریم.
2. - پورنامداریان، تقی. (1375). رمز و داستان های رمزی در ادب فارسی. تهران: علمی و فرهنگی.
3. - خداپناهی، محمد کریم. (1380). روان شناسی فیزیولوژیک. چاپ اول. تهران: سمت.
4. - خوارزمی، کمال الدین حسین. (1384). جواهر الاسرار و زواهرالانوار. تصحیح محمد جواد شریعت. چاپ اول. تهران: اساطیر.
5. - زرین کوب، عبدالحسین. (1389). بحر در کوزه. چاپ چهاردهم. تهران: علمی.
6. - ــــــــــــــــــ (1389). نردبان شکسته. چاپ چهارم. تهران: سخن.
7. - زمانی، کریم. (1390). شرح جامع مثنوی معنوی (دفتر پنجم) چاپ هفدهم. تهران: اطلاعات.
8. - ساپینگتون، اندرواِ. (1390). بهداشت روانی. ترجمه حمیدرضا حسین شاهی برواتی. چاپ هشتم. تهران: روان.
9. - شایگان، داریوش. (1356). ادیان و مکتب های فلسفی هند. چاپ دوم. تهران: امیرکبیر.
10. - شفیعی کدکنی، محمد رضا. (1392). زبان شعر در نثر صوفیه : درآمدی به سبک شناسی نگاه عرفانی. چاپ اول. تهران: سخن.
11. - عطار نیشابوری، شیخ فریدالدین محمد. (1376). دیوان عطار. تصحیح بدیع الزمان فروزانفر. چاپ دوم. تهران: نگاه.
12. - فتوحی، محمود. (1391). سبک شناسی (نظریه ها ، رویکردها و روشها). تهران: سخن.
13. - کارلسون، نیل آر. (1386). مبانی روان شناسی فیزیولوژیک. ترجمه مهرداد پژوهان. چاپ ششم. اصفهان: انتشارات غزل.
14. - گایتون، آرتور و جان هال. (1382). فیزیولوژی پزشکی. ترجمه فرخ شادان و امیرصدیقی. جلد دوم. چاپ سوم. تهران: انتشارات چهر.
15. - گریسهایمر، آستروماری وید من. (1354). فیزیولوژی انسان. ترجمه فرخ شادان و همکاران. چاپ اول. تهران: پیام.
16. - لوئیس، فرانکلین. دین. (1390). مولانا دیروز تا امروز شرق تا غرب. ترجمه حسن لاهوتی. چاپ چهارم. تهران: نامک.
17. - مباشری، محبوبه. (1382). «وحدت قوا دراشعار مولوی» (شرح بیتی از مثنوی) . مجله دانشگاه الزهرا. سال سیزدهم و چهاردهم. ش 49 و 48. ص 211- 181.
18. - مولوی، جلال الدین محمد. (1385). فیه مافیه . تصحیح بدیع الزمان فروزانفر. تهران: امیرکبیر.
19. - ـــــــــــــ (1378). کلیات شمس تبریزی. تصحیح بدیع الزمان فروزانفر. چاپ اول. تهران: پیمان.
20. - ـــــــــــــــــــ (1363). مثنوی معنوی. تصحیح نیکلسون. چاپ اول. تهران: امیرکبیر.
21. - هی وود، کاتلین ام. (1385). رشد و تکامل حرکتی در طول عمر. ترجمه مهدی نمازی زاده و محمد علی اصلان خانی. چاپ هفتم. تهران: سمت.

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.