دوره 15، شماره 2 - ( بهار و تابستان 1403 1403 )                   جلد 15 شماره 2 صفحات 131-113 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

gholamrezai J, soltani Z. (2024). Rereading the need to know and the functions of the teacher of ethics in Seleucid education. JIM. 15(2), 113-131. doi:https://doi.org/10.22034/15.30.113
URL: http://erfanmag.ir/article-1-1484-fa.html
غلامرضائی جواد، سلطانی سیده زینب. بازخوانی لزوم شناخت و کارکردهای استاد اخلاق در تربیت سلوکی پژوهشنامه عرفان 1403; 15 (2) :131-113 https://doi.org/10.22034/15.30.113

URL: http://erfanmag.ir/article-1-1484-fa.html


گروه معارف اسلامی، دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه علامه طباطبائی
چکیده:   (1065 مشاهده)
نقش استاد اخلاق در تربیت عرفانی و معنوی سالک نقشی بی‌بدیل است به گونه‌ای که بدون استاد و راهنما طی کردن مسیر پرفراز و نشیب سیر و سلوک و وصول به معرفت عرفانی برای سالک سخت و ناممکن می‌نماید. در این میان در بسیاری از موارد سالک در شناخت و کارکردهای استاد اخلاق دچار سردرگمی میگردد، ازاین‌رو  پژوهش پیشرو با روش تحلیلی- توصیفی، تلاش نموده تا با واکاوی منابع و مصادر دینی و عرفانی دلائل متقنی جهت ضرورت شناخت و کارکردهای استاد اخلاق ارائه کند. براساس یافته و نتایج پژوهش می‌توان چنین گفت: دلیل عقلی رجوع عالم به جاهل و تعدادی از ادله قرآنی و روایی و کلام و سیره علماء به اثبات و لزوم استفاده از استاد اخلاق در تربیت دینی و عرفانی تاکید فروان دارد. برای شناخت استاد، شیوههای بیان شده است که مهمترین آنها پرسش از اهل سیر و سلوک، اجازه استاد سلوک و شناسایی خصلت‌های مهم در وی می‌باشد. توجه به شناخت صحیح از استاد و جایگاه او، زمینه ظهور افراد متظاهر و عارف‌نما را به حداقل می‌رساند؛ همچنین از جمله کارکردهای استاد اخلاق توجه دادن شاگردان به کمالات معنوی و مقامات توحیدی است که با هدایت معنوی و گاها تکوینی شاگردان همراه است.  
 
واژه‌های کلیدی: سیر و سلوک، استاد، اخلاق، سالک، عرفان، تربیت.
متن کامل [PDF 561 kb]   (367 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عرفان
دریافت: 1401/6/3 | پذیرش: 1401/8/14 | انتشار: 1403/2/11

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.