گروه معارف اسلامی، دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه علامه طباطبائی
چکیده: (1065 مشاهده)
نقش استاد اخلاق در تربیت عرفانی و معنوی سالک نقشی بیبدیل است به گونهای که بدون استاد و راهنما طی کردن مسیر پرفراز و نشیب سیر و سلوک و وصول به معرفت عرفانی برای سالک سخت و ناممکن مینماید. در این میان در بسیاری از موارد سالک در شناخت و کارکردهای استاد اخلاق دچار سردرگمی میگردد، ازاینرو پژوهش پیشرو با روش تحلیلی- توصیفی، تلاش نموده تا با واکاوی منابع و مصادر دینی و عرفانی دلائل متقنی جهت ضرورت شناخت و کارکردهای استاد اخلاق ارائه کند. براساس یافته و نتایج پژوهش میتوان چنین گفت: دلیل عقلی رجوع عالم به جاهل و تعدادی از ادله قرآنی و روایی و کلام و سیره علماء به اثبات و لزوم استفاده از استاد اخلاق در تربیت دینی و عرفانی تاکید فروان دارد. برای شناخت استاد، شیوههای بیان شده است که مهمترین آنها پرسش از اهل سیر و سلوک، اجازه استاد سلوک و شناسایی خصلتهای مهم در وی میباشد. توجه به شناخت صحیح از استاد و جایگاه او، زمینه ظهور افراد متظاهر و عارفنما را به حداقل میرساند؛ همچنین از جمله کارکردهای استاد اخلاق توجه دادن شاگردان به کمالات معنوی و مقامات توحیدی است که با هدایت معنوی و گاها تکوینی شاگردان همراه است.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
عرفان دریافت: 1401/6/3 | پذیرش: 1401/8/14 | انتشار: 1403/2/11