[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 0، شماره 17 - ( پاییز و زمستان 1396 1396 ) ::
جلد 0 شماره 17 صفحات 87-105 برگشت به فهرست نسخه ها
تمایز میان نور و نار در قرآن و عرفان اسلامی و تأثیر آن بر مفهوم و کاربرد رنگ در نگارگری اسلامی - ایرانی
حسن بلخاری قهی*
چکیده:   (921 مشاهده)
چکیده: رویکرد شگرف حکما و عرفای مسلمان به نور و رنگ، معانی لطیف و مفاهیم ظریفی از این عناصر هنری ارائه نمود که در آثار شگفت و متعالی هنرمندان ایرانی ـ اسلامی به کمال ظهور یافت. در این میان تأکید قرآن بر تمایز میان نور و نار و نیز بازتاب کامل این معنا در ذوق و عقل و تخیل حکما و عرفای مسلمان، دست‌مایه‌ای عمیق در دست هنرمندان مسلمان نهاد که در آثار خود معانی لطیف، روحانی و آسمانی را با رنگ‌های شفاف، براق، نرم و مواج (با توجه به سبکی و روانی آن‌ها و مهم‌تر فقدان بُعد در نور) و مفاهیم غیر لطیف را با رنگ‌هایی غلیظ و شدید به تصویر کشند.
این مقاله با روش تحلیلی ـ تفسیری ابتدا به بررسی تمایز میان نور و نار در قرآن ‌‌و سپس در آرای حکما و عرفایی چون شیخ اشراق و علاء‌الدوله سمنانی (با تأکید بر رساله نوریه او) پرداخته و آن‌گاه بازتاب این معنا را در برخی از مهم‌ترین نگاره‌های تاریخ نگارگری اسلامی (به‌ویژه شعله فروزان اطراف سر معصومین علیهم‌السلام) و نیز نگاره‌هایی که آتش در آن‌ها حضور دارد، مورد توجه قرار می‌دهد. فرض بر این است که بنا به نوع کارکرد آتش، رنگ‌ها جلوه نوری و ناری یافته‌اند.
کلیدواژه‌ها: قرآن، نگارگری اسلامی، نور، نار، عرفان اسلامی
متن کامل [PDF 845 kb]   (707 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عرفان
دریافت: ۱۳۹۶/۱۱/۲ | پذیرش: ۱۳۹۶/۱۱/۲ | انتشار: ۱۳۹۶/۱۱/۲
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Differentiation between Light and Fire in Quran and Islamic Mysticism And Its Influence on Islamic Painting. Pajooheshnameh erfan. 2018; 0 (17) :87-105
URL: http://erfanmag.ir/article-1-610-fa.html

بلخاری قهی حسن. تمایز میان نور و نار در قرآن و عرفان اسلامی و تأثیر آن بر مفهوم و کاربرد رنگ در نگارگری اسلامی - ایرانی. پژوهشنامه عرفان. 1396; 0 (17) :87-105

URL: http://erfanmag.ir/article-1-610-fa.html



دوره 0، شماره 17 - ( پاییز و زمستان 1396 1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دو فصلنامه علمی پژوهشی پژوهشنامه عرفان Pajooheshnameh Erfan
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3790