[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: ::
برگشت به فهرست مقالات برگشت به فهرست نسخه ها
میزانِ «دوازده» در اندیشۀ سیدحیدر آملی و تأثیر آن بر قاضی سعید قمی در تحلیل ساختار هندسی کعبه
حسن بلخاری، محسن ساربان نژاد
گروه مهندسی فدک
چکیده:   (147 مشاهده)
علم میزان به‌عنوان دانشی که متکفل تبیین بنیاد مابعدالطبیعی تطابقات است به عدد نگاهی کاملا کیفی داشته و تناظر میان عوالم غیب و شهادت را در سایۀ شئون هستی شناختی اعداد توصیف می‌کند. علم میزان در تمدن اسلامی نخستین بار مورد توجه جابربن حیان قرار گرفت اما به دلیل انحصار نظرات جابر در دانش طبیعیات از حدود ماده فراتر نرفت و راهی به عوالم مافوق پیدا نکرد. شیخ اکبر عرفان اسلامی محی‌الدین بن عربی در کتاب فتوحات مکیّه به علم میزان توجه جدی نشان داد و سیدحیدر آملی از پیروان و شارحان شیعه مذهب ابن عربی نظام تطابقات را در سایۀ عدد به‌عنوان وجودی کیفی از یک‌سو و معارف شیعه از دیگرسو توصیف نمود. قاضی سعید قمی نیز در شرح توحید صدوق تأویل ساختار هندسی کعبه را بر اساس تناظر میان عوالم غیب و شهادت در سایۀ وجود روحانی ائمۀ دوازدگانۀ شیعه که واسطۀ انتقال صورت معقول عرش به کعبه ارض بودند، ارائه نمود. فرض بر این است که تأویل قاضی سعید قمی از این تبدل صورت، تقریری از  بحث میزان دوازده در اندیشه سیدحیدر آملی است.
واژه‌های کلیدی: عرش، کعبه، علم میزان، تناظر
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تصوف و عرفان
دریافت: 1398/5/26 | پذیرش: 1399/2/30
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print



برگشت به فهرست مقالات برگشت به فهرست نسخه ها
دو فصلنامه علمی پژوهشی پژوهشنامه عرفان Pajooheshnameh Erfan
Persian site map - English site map - Created in 0.03 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4269