دانشگاه شیراز
چکیده: (2176 مشاهده)
چکیده: ازجمله مباحث مهمی که در مطالعات نوین دینی و فلسفۀ دین مطرح بوده، پلورالیسم یا کثرتگرایی دینی است. این مبحث از نگاه اندیشمندانی نظیر هیک به دنبال اثبات این مطلب است که حقانیت و رستگاری، مخصوص یک دین خاص نبوده و همۀ ادیان و مکاتب بشری، بهرهای از حقیقت مطلق و غایت قصوی دارند. چنانکه پیداست اولین نتیجۀ کثرتگرایی هیکی، پذیرفتهشدن هر مدعایی بدون ارزیابی معرفتشناسانه و بروز اختلاف و تفرقهافکنی میان انسانهاست؛ ازاینرو برای جلوگیری از وقوع چنین امری باید به بررسی رویکردهای دیگر موجود در این زمینه پرداخت. در این مقاله سعی شده است تا با روش استنباط فلسفی، کثرتگرایی مبتنیبر عرفان به عنوان متناسبترین رویکرد در ارتباط با تنوع و کثرت ادیان در نظر گرفته شود. نتایج این پژوهش نشان میدهد که با توجه به آموزههای وحدتمحورِ عرفان و مؤلفۀ وحدت در عین کثرت و کثرت در عین وحدت، میتوان چگونگی مبنا قرار گرفتن عرفان برای کثرتگرایی دینی را تبیین نمود. ازسویدیگر با بررسی آثار چنین وحدت در عین کثرتی میتوان به استخراج پیامدهای مثبت آن در زمینۀ تربیت دینی نیز پرداخت.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
عرفان دریافت: 1397/12/22 | پذیرش: 1397/12/22 | انتشار: 1397/12/22