[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 0، شماره 15 - ( شماره پانزدهم-پاییز و زمستان 1395 ) ::
جلد 0 شماره 15 صفحات 165-191 برگشت به فهرست نسخه ها
نظریۀ اخلاق عرفانی عطار نیشابوری
حسن مهدی پور
چکیده:   (200 مشاهده)

در این نوشتار درصددیم اخلاق عرفانی عطار را در قالب یک نظریۀ اخلاقی منسجم تبیین سازیم تا براساس آن ملاک تعیین ارزش اخلاقی افعال از نظر وی مشخص شود. بررسی و تأمّل در اشعار عطار بیان‌گر آن است که سه نظریۀ متعارف اخلاق هنجاری یعنی نتیجه­گرایی، وظیفه­گرایی و فضیلت­گرایی از دل آثار او استخراج­پذیر است، امّا این سه نظریه هم با برخی مبانی خداشناختی و انسان­شناختی اخلاق عرفانی عطار و هم با یکدیگر سازگار نیستند، ازاین‌رو نمی­توان با ابتنای صرف به هر یک از آن‌ها اخلاق عرفانی عطار را توضیح داد. البتّه با تلفیق سه مفهوم فضیلت، غایت و وظیفه با یکدیگر در ذیل فضیلت­گرایی اخلاقی می­توانیم برای اخلاق عرفانی عطار نظریۀ اخلاقی واحد و منسجمی پیشنهاد کنیم. 

متن کامل [PDF 937 kb]   (187 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تصوف و عرفان
دریافت: ۱۳۹۵/۱۲/۱ | پذیرش: ۱۳۹۵/۱۲/۱ | انتشار: ۱۳۹۵/۱۲/۱
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



XML     Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

مهدی پور حسن. نظریۀ اخلاق عرفانی عطار نیشابوری. پژوهشنامه عرفان. 1395; 0 (15) :165-191

URL: http://erfanmag.ir/article-1-417-fa.html

دوره 0، شماره 15 - ( شماره پانزدهم-پاییز و زمستان 1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دو فصلنامه علمی پژوهشی پژوهشنامه عرفان Pajooheshnameh Erfan
Persian site map - English site map - Created in 0.048 seconds with 785 queries by yektaweb 3433