1. - قرآن کریم.
2. - آرزو، عبدالغفور. (1378). بوطیقای بیدل. مشهد: ترانه
3. - آرزو، عبدالغفور. (1381). خوشههای از جهانبینی بیدل. مشهد: ترانه.
4. - احمدی خاوه، احسان و عباسیان چالشتری، محمدعلی. (1402). «بررسی تطبیقی مفهوم سایه در جهانشناسی عرفان محییالدین و ساختار کهنالگویی یونگ». دوفصلنامۀ علمی پژوهشنامه عرفان، سال پانزدهم، شمارۀ بیست و نهم، پاییز و زمستان. صص 1- 25.
5. - افراشی، آزیتا. (1397). استعاره و شناخت. چاپ اول. تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
6. - اولوداغ، سلیمان. (1387). ابن عربی. ترجمۀ داوود وفایی. چاپ دوم. تهران: مرکز.
7. - بیدل دهلوی، عبدالقادر ابن عبدالخالق. (1400). چهارعنصر. تصحیح و مقدمۀ عبداله ولیپور. تهران: سورۀ مهر.
8. - بیدل دهلوی، عبدالقادر ابن عبدالخالق. (1400). غزلیات بیدل. تصحیح و تحقیق سید مهدی طباطبایی و علیرضا قزوه. تهران: شهرستان ادب.
9. - بیدل دهلوی، عبدالقادر ابن عبدالخالق. (1395). کلیات بیدل دهلوی. تصحیح خالمحمد خسته و خلیلالله خلیلی. به کوشش بهمن خلیفه بناروانی. چاپ دوم. تهران: طلایه.
10. - حامدی، رباب و کاویانی، حسین. (1383). «بررسی ارتباط بین استعارهها و خلق افسرده» تازههای علوم شناختی، سال 6. شمارۀ 1، صص 50 – 45.
11. - حبیب، اسدالله. (1393). واژهنامۀ شعر بیدل. تهران: سورۀ مهر.
12. - حسنلی، کاووس. (1400). بیدل و افسون حیرت. تهران: معین.
13. - حسنلی، کاووس. (1399). بیدل و انشای تحیّر. تهران: معین.
14. - حسینی، سید حسین. (1398) مشق معنی بیدل. سورۀ مهر.
15. - خصلتی، حمید، علوی مقدم، مهیار و فیروزی مقدم، محمود. (1401). «تحلیل استعارۀ مفهومی ساختاری هستی در غزلهای بیدل دهلوی». متنپژوهی ادبی. دورۀ 26. شمارۀ 92. تابستان. صص 283 – 253.
16. - خلیلی، خلیل الله. (1383). فیض قدس. چاپ اول. تهران: الهدی.
17. - دریکوند، عصمت و علامی، ذوالفقار و مباشری، محبوبه. (1401). «استعارههای مفهومی خشم در دیوان خاقانی». متنپژوهی ادبی. دورۀ 26، شمارۀ 94، زمستان. صص 64 – 35.
18. - راسخ مهند، محمد. (1389). درآمدی بر زبانشناسی شناختی. (نظریهها و مفاهیم). تهران: سمت.
19. - زهرهوند، سعید و جبارپور، حسین. (1397). «استعارههای مفهومی زنانه در شعر فروغ فرخزاد و غاده السمان». نشریۀ ادبیات تطبیقی دانشگاه هشید باهنر کرمان. سال 10. شمارۀ 19. صص 134 – 113.
20. - شریعتمداری، مژده و حاجطاهری، طاهره. (1400). «سیر انسانشناسی عرفانی در سلسله کبرویه». دوفصلنامه علمی پژوهشنامه عرفان. سال دوازدهم، شماره بیست و چهارم. بهار و تابستان. صص 176 – 159.
21. - صدرینیا، باقر. (1388). فرهنگ مأثورات متون عرفانی. تهران: سخن.
22. - عباسی، زهرا. (1397). «استعارۀ مفهومی عشق و خوشههای معنایی مرتبط با آن در تذکره الاولیای عطار». پژوهشهای ادب عرفانی(گوهر گویا) سال دوازدهم. شمارۀ دوم (پیاپی 37)تابستان. 146 – 117.
23. - علیمردی، محمدمهدی و روحانی، سید محمد و نوحی، طیبیه. (1393). «شناخت ابعاد وجودی انسان از نگاه ابن عربی و شنگره». حکمت اسرا. سال ششم، شمارۀ سوم (پیاپی 21). پاییز. صص 109 – 79.
24. - فتوحی، محمود. (1390) سبکشناسی (نظریهها، رویکردها و روشها) چاپ دوم، تهران: سخن.
25. - کاظمی، محمدکاظم. (1393). کلید در باز. تهران: سورۀ مهر.
26. - کاکایی، قاسم. (1389). وحدت وجود به روایت ابن عربی و مایستر اکهارت. چاپ چهارم. تهران: هرمس.
27. - گرجیان، محمدمهدی و فراهانیپور، فرزانه (1390). «حقیقت انسان و سیر استکمالی»، دوفصلنامۀ علمی پژوهشنامۀ عرفان، سال سوم، شمارۀ پنجم. پایی زو زمستان. صص 179 – 159.
28. - گلچین معانی، احمد. (1373). فرهنگ اشعار صائب. چاپ دوم. تهران: امیر کبیر.
29. - لیکاف، جرج و جانسون، مارک. (1397). استعارههایی که با آن زندگی میکنیم. مترجم جهانشاه میرزابیگی. تهران: آگاه.
30. - مولوی، جلاالدین محمد. (1373). مثنوی معنوی. تصحیح رینولد.ا.نیکلسون. به اهتمام نصراله پورجوادی. چاپ دوم. تهران: امیر کبیر.
31. - هاشمی، زهره. (1389). «نظریۀ استعارۀ مفهومی از دیدگاه لیکاف و جانسون». ادبپژوهشی گیلان. سال چهارم. شمارۀ 12. تابستان. صص 140 – 119.
32. - ولی پور، عبدالله و همتی، رقیه. (1402). «ضمایرِ خاصِ تشبیهی، نادرترین شاخصه سبک شخصی بیدل». پژوهش های دستوری و بلاغی. دورۀ 13. شمارۀ 23. صص 20 – 1.
33. - Lakoff, G& M. Johnson, (1980). Metaphors We Live By. Chicago and London: University of Chicago Press.