دانشگاه ادیان و مذاهب
چکیده: (1468 مشاهده)
جبر و اختیار همواره یکی از مهمترین مسایل انسانشناسی در بین اندیشمندان مسلمان بوده است. این مساله در مکتب عرفانی ابنعربی نیز مورد توجه بوده است. ابنعربی در قرن هفتم هجری قمری در تصویر رابطه علم پیشینی الهی و اختیار آدمی و نفی جبر با طرح نظریه سرّ قدر و یا همان تابعیت علم نسبت به معلوم رویکردی متفاوت از اندیشه متکلمین را درپیش گرفته است. پژوهش پیشرو که با رویکردی توصیفی و براساس مطالعات کتابخانهای انجام شده، از نسبت اندیشههای یکی از مفسران شیعی قرآن مجید یعنی ابوالفتوح رازی متوفی قرن ششم هجری قمری با اندیشههای ابنعربی سخن میگوید. یافتههای پژوهش براساس دیدگاههای این مفسر در بحثهای جبر و اختیار، بهویژه چگونگی تصویر ابتلاء و امتحان آدمی با علم پیشین الهی ، نشان میدهد که نه فقط بین دیدگاه او در نفی جبر از آدمی با نظریات مطرح در مکتب ابنعربی تقارب وجود دارد، بلکه از پیشی گرفتن او بر ابنعربی در اندیشه عرفانی تبعیت علم از معلوم، حکایت میکند.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
عرفان دریافت: 1399/4/11 | پذیرش: 1399/7/19 | انتشار: 1399/7/10