Pajooheshnameh Irfan
پژوهشنامه عرفان
PJE
Literature & Humanities
http://erfanmag.ir
1
admin
2538-5135
۲۹۸۰-۸۴۲۱
8
10.22034
14
8888
13
fa
jalali
1398
4
1
gregorian
2019
7
1
10
20
online
1
fulltext
fa
تطابق معرفتشناسی میبدی در کشفالاسرار
با آرای پدیدارشناسی
عرفان
عرفان
پژوهشي
Research
چکیده: میبدی تفسیر خود را در سه مرحله یا بهگفتۀ خود در سه «نوبت» پرداخته است. نوبت اول ترجمه­ای است از آیات قرآن به فارسی روشن؛ نوبت دوم، به تفسیر آیات به ­مذاق متشرعان اختصاص یافته و در نوبت سوم به نقل گفته­های عارفان و حسب­ حال­های آن­ها پرداخته است. اندیشه­ای که منجر به این شیوۀ بی­سابقه­ در تفسیر گشته است، شباهات­ فراوانی به آرا و نظریات پدیدارشناسی دارد. میبدی با مطالعۀ پدیده­های خاص (مثل آیات قرآن، و هر پدیدۀ دیگری که در ضمن این آیات از آن سخن رفته است) از دو چشم­انداز عرفانی و شرعی، سعی بر آن دارد که پدیدار هر پدیده را از ورای هر چشم­انداز (شرعی و عرفانی) مطالعه کند. این مقاله با شیوه­ا­ی تحلیلیتوصیفی مؤلفه­های مشابه با پدیدارشناسی در تفسیر کشف­الاسرار را بررسی می­کند و به این نتیجه دست می­یابد که کاربرد اصولی همچون تغییر حیثالتفاتیت، مبارزه با تحویل­گرایی، اپوخه و... در تفسیر کشف­الاسرار، میبدی را به­عنوان پدیدارشناس معرفی می­کند.
میبدی, کشفالاسرار, پدیدارشناسی, معرفتشناسی, حیثالتفاتی, اپوخه, مبارزه با تحویلگرایی
41
63
http://erfanmag.ir/browse.php?a_code=A-10-57-4&slc_lang=fa&sid=1
سیدمهدی
رحیمی
10031947532846004019
10031947532846004019
Yes
دانشگاه بیرجند
نیره
پاکمهر
10031947532846004020
10031947532846004020
No
دانشگاه بیرجند
علی اکبر
سام خانیانی
10031947532846004021
10031947532846004021
No