Pajooheshnameh Irfan
پژوهشنامه عرفان
PJE
Literature & Humanities
http://erfanmag.ir
1
admin
2538-5135
۲۹۸۰-۸۴۲۱
8
10.22034
14
8888
13
fa
jalali
1398
4
1
gregorian
2019
7
1
10
20
online
1
fulltext
fa
مولانا از منظر معرفتشناسی
عرفان
عرفان
پژوهشي
Research
: این مقاله اندیشۀ مولوی را از منظر معرفت­شناسی مورد نقد و ارزیابی قرار می­دهد. نویسندگان این مقاله بین دو مفهوم عقل در تاریخ اندیشۀ بشر تمایز قائل میشوند: عقل انتقادی و عقل استعلایی، و استدلال می­کنند که عقل بهعنوان آموزۀ محوری در اندیشۀ مولوی نیز در این دو مفهوم متفاوت بهکار رفته است. منظور از عقل انتقادی، دفاع از عقل­گرایی دربرابر مرجعیت­گرایی و منظور از عقل استعلایی دفاع از عقل­گرایی دربرابر تجربه­گرایی است که درای دو شکل عرفانی و فلسفی است. محور اصلی پژوهش حاضر، با توجه به اینکه اساسی­ترین پرسش پیش روی بشریت در همۀ حوزه­های معرفت این پرسش بوده و هست که نقش عقل در کشف حقیقت چیست، ما در پی آن خواهیم بود که بدانیم پاسخ مولوی به پرسش مزبور چیست و با پاسخ­هایی که دیگر اندیشمندان به این پرسش دادهاند چه تفاوتی دارد. هدف اصلی در این پژوهش این است که به روش تحلیل کیفی با تفکر در اشعار مولوی نشان داده ­شود که در مباحثۀ عقل­گرایی دربرابر مرجعیت­گرایی، مولوی از مرجعیت­گرایی دفاع نموده اما جهت­گیری کلی او دفاع از عقل­گرایی است و از این نظر مولوی را باید از مهم­ترین مدافعان عقل­گرایی انتقادی در تاریخ اندیشه دانست و در مباحثۀ عقل­گرایی دربرابر تجربه­گرایی، مولوی را باید از مهمترین مدافعان عقلگرایی استعلایی در تاریخ اندیشه بهحساب آورد.
مولوی, مثنوی معنوی, عقل استعلایی, عقل انتقادی
19
40
http://erfanmag.ir/browse.php?a_code=A-10-468-2&slc_lang=fa&sid=1
حمیدرضا
خوارزمی
10031947532846002154
10031947532846002154
Yes
دانشگاه کرمان
محمدرضا
سهرابی
10031947532846002155
10031947532846002155
No
دانشگاه کرمان