Pajooheshnameh Irfan
پژوهشنامه عرفان
PJE
Literature & Humanities
http://erfanmag.ir
1
admin
2538-5135
۲۹۸۰-۸۴۲۱
8
10.22034
14
8888
13
fa
jalali
1400
11
1
gregorian
2022
2
1
13
25
online
1
fulltext
fa
تحلیل و بررسی «ورای طور عقل» در دیدگاه محی الدین ابن عربی
Investigating “Beyond all reason” in View of Mohi-al-Din Arabi
عرفان
عرفان
پژوهشي
Research
چکیده: بحث از ورای طور عقل از مباحث قدیمی در شناختشناسی است. عارفان مشهودات خود را بالاتر از حد ذهن طبیعی و عقل بشری میدانند. اینگونه معارف معمولاً یا قابل تأویل و در نهایت عقلپذیر تلقی میشوند و یا عقل ستیز. در این مقاله پس از نقل نظراتی که در این باره وجود دارد؛ با بررسی حقایق و معارفی که محییالدین عربی ورای طور عقل میداند مشخص میشود بخشی از حقایق عرفانی در مراحلی بالاتر از عالم عقل و جبروت بهدست میآید که اصولاً از حوزه تصورات و تصدیقات عقلی خارج است و در حیطهای از واقعیت الهی قرار دارد که کثرت در آنجا راهی ندارد، ازطرفدیگر عوالم ماسویالله از دید محییالدینعربی اصولاً خیالی و غیرثابت میباشد و از جانب سوم لازمه رسیدن به ماورای عقل وارد شدن در احوال سکر و فنا است که در این حالات عقل و عاقلی مطرح نیست. در اینجا خود عقل است که به قضاوت نشسته، البته عقلی قدسی و کاملاً انتزاعی.<br>
کلیدواژهها: محییالدین عربی، ورای طور عقل، عقلگریز، عقلستیز، عقل قدسی<br>
The topic of “Beyond all reason” is one of old issues in epistemology. The mystics consider their evidences above the natural mind and human intellect. These kinds of knowledge are usually perceived as viable, ultimately rational or irrational. In this paper, following the quotes stated in this regard, by examining the facts and teachings that Mohi al-Din Arabi expresses beyond all reason, part of the mystical truths are obtained at a higher level, which is essentially outside of the domain of intellectual imagery and wisdom, and is within the realm of Sacred Wisdom, where there is no plurality. On the other hand, our worlds toward God, from the viewpoint of the Mohi al-Din Arabi, are essentially fictitious and non-constant, and on the other hand, it is necessary to get beyond the wisdom in the conditions of mortality and wisdom, in which the wisdom and being wise are not present. Here the wisdom itself judges, of course, a holy and totally abstract wisdom. Although some knowledge is Reason getaway or irrational, it is possible to find a rational basis for their acceptance.
محی الدین عربی,ورای طور عقل,عقل گریز, عقل ستیز, عقل قدسی
Mohi-al-Din Arabi, Beyond all reason, Reason getaway, irrational, Sacred Wisdom
1
26
http://erfanmag.ir/browse.php?a_code=A-10-388-2&slc_lang=fa&sid=1
mahdi
eftekhar
مهدی
افتخار
em45sh@yahoo.com
10031947532846003911
10031947532846003911
Yes
دانشگاه علوم پزشکی سمنان