Pajooheshnameh Irfan
پژوهشنامه عرفان
PJE
Literature & Humanities
http://erfanmag.ir
1
admin
2538-5135
۲۹۸۰-۸۴۲۱
8
10.22034
14
8888
13
fa
jalali
1400
5
1
gregorian
2021
8
1
12
24
online
1
fulltext
fa
بررسی روش تربیتی الگویی در مثنویهای عطار
با توجه به نظریه یادگیری شناختی- اجتماعی آلبرت بندورا
A study on model-based education in Attar's Mathnawis (Mantiq-ut-Tayr, Ilahi-Nama and Musibat-Nama) based on Bandura’s social learning theory
ادیان و عرفان
ادیان و عرفان
پژوهشي
Research
<strong><span style="font-family:B Zar;"><span style="font-size:10.0pt;">چکیده: </span></span></strong><span style="font-family:B Zar;"><span style="font-size:11.0pt;">عطار ازجمله شاعران و عارفان قرن ششم و هفتم هجری است که در آثارش به انسان و راههای رسیدن او به</span></span> <span style="font-family:B Zar;"><span style="font-size:11.0pt;">سعادت و کمال، بسیار توجه داشته است. وی برای تربیت شاگردانش (مریدان) از روشهای مختلفی بهره گرفته است. یکی از این روشها روشی است که امروزه با عنوان روش الگویی یا الگوپردازی مطرح میشود. ازاین رهگذر میتوان دیدگاه عطار را به نظریه یادگیری شناختی- اجتماعی آلبرت بندورا نزدیک دانست. پرسش این پژوهش این است که آیا بین روش تربیتی الگویی مورد استفاده در مثنویهای عطار و روش الگوبرداری مبتنیبر نظریه یادگیری اجتماعی بندورا شباهتهایی وجود دارد. جامعه مورد مطالعه، سه مثنوی عطار شامل <em>منطق الطیر</em>، <em>مصیبتنامه</em> و <em>الهینامه</em> است. روش تحقیق، توصیفی </span></span><span style="font-family:Sakkal Majalla;"><span style="font-size:11.0pt;">– </span></span><span style="font-family:B Zar;"><span style="font-size:11.0pt;">تحلیلی است. نتایج تحقیق نشان داد که با کاربرد نظریه اجتماعی بندورا میتوان بسیاری از اندیشههای عطار را تبیین کرد. روش تربیتی الگویی او با آنچه در نظریه بندورا دراینخصوص گفته شده شباهتهای زیادی دارد. </span></span><br>
Attar Neishabouri is one of the poets and mystics of the sixth and seventh century AH which has paid great attention, in his works, to man and the ways to achieve bliss and perfection. He used various methods to educate his students. One of these methods is the model-based approach. In this way, his view is close to Bandura’s social learning theory. Model-based method is one of the best methods for education which plays an important role in education. Considering Bandura's social learning theory, the main goal of this work is to analyze and study Attar's views on model-based methods. To this end, we study three of Attar’s Mathnawis including Mantiq-ut-Tayr, Ilahi-Nama and Musibat-Nama. The research method we conduct is a descriptive-analytical method. Moreover, results are interpreted using a content analysis approach. The data is collected using library resources. The results of the research show that many of Attar's ideas can be explained based on psychological theories. Attar had been using the model-based method, which is today discussed in new psychological theories, to educate his students several centuries ago. His method of education is very similar to what Bandura has said in this regard.<br>
عطار نیشابوری , منطق الطیر , الهی نامه , مصیبت نامه , روش تربیتی الگویی , آلبرت بندورا
Farid al-din Attar, Mantiq-ut-Tayr, Ilahi-Nama, Musibat Nama, educational pattern method, Albert Bandura
43
68
http://erfanmag.ir/browse.php?a_code=A-10-857-1&slc_lang=fa&sid=1
hajar
jamali
هاجر
جمالی
10031947532846003348
10031947532846003348
Yes
police university
دانشگاه علوم انتظامی
mahin
panahi
مهین
پناهی
10031947532846003349
10031947532846003349
No
alzahr univercity
دانشگاه الزهرا