Pajooheshnameh Irfan
پژوهشنامه عرفان
PJE
Literature & Humanities
http://erfanmag.ir
1
admin
2538-5135
۲۹۸۰-۸۴۲۱
8
10.22034
14
8888
13
fa
jalali
1397
7
1
gregorian
2018
10
1
9
18
online
1
fulltext
fa
عرفان خراسان و ابنعربی، تفاوتهای نظری
عرفان
عرفان
پژوهشي
Research
<strong><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:10.0pt;">چکیده:</span></span></strong><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:11.0pt;"> هرچند نمیتوان بررسی تاریخی دقیقی درباره خاستگاه تصوف خراسانی و تشخص آن در قرون اولیه دربرابر طریقتها و مکاتب عرفانی عراق و شام صورت داد ولی میتوان استقلال این مکتب را چه قبل و چه بعد از ابنعربی به رسمیت شناخت، تأثیر و تأثرات آن را در مواجهه با مکتب ابنعربی و شارحانش بررسی نمود، عرفان نظری آن را بیشتر شناخت و با عرفان نظری محییالدینی مقایسه کرد. اوج مخالفتهای صوفیه را با وحدت وجود، میتوان در عرفای خراسانی یافت؛ تا آنجا که دربرابر آن، نظریه «وحدت شهود» را مطرح کردند. بهرغم این مخالفتها، گرایش تدریجی عرفای خراسانی به ابنعربی نیز موضوع بسیار مهمی است.</span></span><br>
<span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:11.0pt;">با در کنار هم گذاشتن حقایقی از این دست، میتوان نظام فکری کاملاً متفاوتی برای صوفیانِ رسمیِ دارای سلسله در نظامهای سنتیِ خانقاهی ترسیم کرد، دربرابر عرفان نظری ابنعربی و شارحانش. پیدایش نظریه «وحدت شهود» دربرابر وحدت وجود، تنها با بررسی اینگونه از تفاوتها قابل توجیه خواهد بود. انگیزههای سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و مواردی از این دست، دربرابر تفاوتهای چشمگیر نظری رنگ میبازند و درنتیجه، بر عمق مخالفتهای ابتدایی عرفای مکتب خراسان در این باب افزوده میشود.</span></span><br>
<strong><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:10.0pt;">کلیدواژهها:</span></span></strong> <span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:11.0pt;">عرفان خراسان، مکتب ابنعربی، وحدت وجود، وحدت شهود</span></span>
عرفان خراسان, مکتب ابن عربی, وحدت وجود, وحدت شهود
51
71
http://erfanmag.ir/browse.php?a_code=A-10-1-83&slc_lang=fa&sid=1
محمد
رودگر
10031947532846001799
10031947532846001799
Yes