بهار و تابستان 1404                   برگشت به فهرست مقالات | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


دانشگاه پیام نور
چکیده:   (15 مشاهده)
شاید ساختار پرسش «معنای زندگی چیست؟» بی معنا به نظر آید. اما تأمّل در مفهوم واژه «معنا» به معناداری یا بی معنایی این پرسش کمک می­نماید. فیلسوفان معنای زندگی معتقدند اگر سه معنای «هدف، ارزش و کارکرد» جاگزین کلمه معنا شود، با پرسشی معنادار مواجهیم. در نتیجه وقتی بحث معنای زندگی مطرح است، باید ابتدا مفهوم معنا درک شود، سپس پیوند آن با سه مقوله هدف، ارزش و کارکرد مشخص گردد. واژه معنا در آثار عطار نیشابوری به معنای حقیقت، باطن، مضمون، قضیه/ماجرا و دلیل به کار رفته است. از این میان، حقیقت را می­توان جایگزین واژه معنا نمود تا معنای زندگی از نظر وی، یافتن حقیقت زندگی باشد. یافتن حقیقت از نظر وی، امری لازم و ضروری است. بر این اساس، معنا، امری کشفی است؛ یعنی امری است یافتنی، نه ساختنی؛ مقوله­ای که در فرای طبیعت باید در پی آن بود. از آنجا که حقیقت، امری دیریاب است و در عمق هستی پنهان است، عطار، این مقوله را در قالب ایماژها (تصاویر) قابل فهم نموده است که هر یک ماهیت، ارزش و کارکرد حقیقت را نمایان­تر می­نماید. لازم به ذکر است با این رویکرد، پژوهشی در خصوص آثار عطار یافت نگردید. روش پژوهش نیز کتابخانه­ای و بر اساس تحلیل محتواست.
شماره‌ی مقاله: 16
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عطارپژوهی
دریافت: 1403/7/6 | پذیرش: 1403/9/9

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.