Pajooheshnameh Irfan
پژوهشنامه عرفان
PJE
Literature & Humanities
http://erfanmag.ir
1
admin
2538-5135
۲۹۸۰-۸۴۲۱
8
10.22034
14
8888
13
fa
jalali
1401
4
1
gregorian
2022
7
1
13
26
online
1
fulltext
fa
روششناسی ملاصدرا؛ عینیت با دیدگاههای عرفانی
Mulla Sadra Methodology; Objectivity with mystical views
ادیان و عرفان
ادیان و عرفان
پژوهشي
Research
<span style="font-size:9pt"><span style="direction:rtl"><span style="unicode-bidi:embed"><span new="" roman="" style="font-family:" times=""><b><span lang="AR-SA" style="font-size:10.0pt"><span b="" style="font-family:" zar="">چکیده:</span></span></b> <span lang="AR-SA" style="font-size:11.0pt"><span b="" style="font-family:" zar="">صدرالمتالهین، بنیانگذار حکمت متعالیه، روشی برای بیان دیدگاههای خود برگزیده است که پس از او موجب ظهور اختلاف نظر در تفسیر برخی مسائل حکمت متعالیه شده است. او پیرامون یک مسئله، در مواضع گوناگون، متفاوت سخن گفته است. این عملکرد فهم نظر نهایی ملاصدرا و دیدگاه خاص حکمت متعالیه درخصوص مسئله مزبور را دشوار کرده است. پژوهش حاضر که به روش کتابخانهای و توصیفی </span></span><span lang="AR-SA" style="font-size:11.0pt">–</span><span lang="AR-SA" style="font-size:11.0pt"><span b="" style="font-family:" zar=""> تحلیلی نگاشته شده، میکوشد (با التفات به اموری همچون وحدت مبانی حکمت متعالیه و عرفان نظری، عظمت و منزلت والای عارف و عرفان نزد ملاصدرا، استفاده از آرای عرفا به عنوان موید و نیز دفاع و ابهامزدایی از باورهای عرفانی) نشان دهد. در مواردی که ملاصدرا به نظر خاص خود صراحتاً اشاره نکرده و بهطورکلی دیدگاه ویژه وی روشن نیست، نظر نهایی ملاصدرا را باید نظر عرفانپژوهان دانست. </span></span></span></span></span></span><br>
کلیدواژهها: ملاصدرا, روششناسی, عرفا, شواهد عرفانی
247
268
http://erfanmag.ir/browse.php?a_code=A-10-1137-2&slc_lang=fa&sid=1
zahra
mosavi
سیده زهرا
موسوی بایگی
10031947532846004201
10031947532846004201
Yes
ferdosi university
دانشگاه فردوسی مشهد
morteza
hosseini shahroodi
سید مرتضی
حسینی شاهرودی
10031947532846004202
10031947532846004202
No
ferdosi university
دانشگاه فردوسی مشهد