%0 Journal Article %A Ojaq Alizade, Shahin %A Gholampour Ahangarkolay, Leilai %T Analysis of the mandala symbol in Manteghotteir Attar from the point of view of Jung's psychology %J Pajooheshnameh Irfan %V 12 %N 23 %U http://erfanmag.ir/article-1-814-fa.html %R %D 2020 %K Integrity ", ", Attar ", ", ", Perfection ", ", Mandala ", ", Manteghotteir, %X ماندالا از کهن­ترین نمادهای بشری و بیانگر منشا آفرینش است که بر اساس نظم میان وحدت اضداد (ماده و مینو) شکل گرفته است. از آنجا که ردّ پای نماد ماندالا در ساختار و نتیجه­گیری پایانی منطق­الطیر مشهود است، این نوشتار بر آن است تا وجوه تشابه نماد مذکور را در منطق­الطیر عطار با روانشناسی یونگ مورد بررسی قرار دهد. مطابق نتایج، سالکان در منطق­الطیر در جستجوی نظم فراموش شده پیشین، یعنی وحدت مینو و ماده در مرکز هستی­اند(کوه قاف). از نظر یونگ نمادگرایی ماندالاها از دو جهت دارای اهمیت است؛ (1) بازگرداندن نظم پیشین (قابل مقایسه با وحدت ماده و مینو یا یگانگی سی مرغ و سیمرغ در منطق­­الطیر) و (2) هدف خلّاق آن شکل دادن به چیزی است بدیع و یگانه که پیش از آن وجود نداشته است (تجسم خلاقانه و نمادین سی مرغ با سیمرغ برای نشان دادن نظم فراموش شده، یعنی وحدت ماده و مینو در منطق­الطیر) که هر دو به هم وابسته­اند. از نظر یونگ ماندالا نماد کامل شدن است، نه کمال و تنها در اندکی از افراد پدید می­آید؛ همان­طور که در منطق­الطیر هم تنها سی ­مرغ از هزاران مرغ به کامل­شدن (فنا در افعال الهی­ یا "بی­ فنای کل") رسیدند، نه به کمال (فنا در ذات الهی). %> http://erfanmag.ir/article-1-814-fa.pdf %P 71-90 %& 71 %! %9 Research %L A-10-553-2 %+ Department of Persian Language and Literature, Roodehen Branch %G eng %@ 2538-5135 %[ 2020