jamali H, panahi M. (2021). A study on model-based education in Attar's Mathnawis (Mantiq-ut-Tayr, Ilahi-Nama and Musibat-Nama) based on Bandura’s social learning theory.
JIM.
12(2), 43-68.
URL:
http://erfanmag.ir/article-1-911-fa.html
جمالی هاجر، پناهی مهین. بررسی روش تربیتی الگویی در مثنویهای عطار
با توجه به نظریه یادگیری شناختی- اجتماعی آلبرت بندورا پژوهشنامه عرفان 1400; 12 (2) :68-43
URL: http://erfanmag.ir/article-1-911-fa.html
دانشگاه علوم انتظامی
چکیده: (2704 مشاهده)
چکیده: عطار ازجمله شاعران و عارفان قرن ششم و هفتم هجری است که در آثارش به انسان و راههای رسیدن او به سعادت و کمال، بسیار توجه داشته است. وی برای تربیت شاگردانش (مریدان) از روشهای مختلفی بهره گرفته است. یکی از این روشها روشی است که امروزه با عنوان روش الگویی یا الگوپردازی مطرح میشود. ازاین رهگذر میتوان دیدگاه عطار را به نظریه یادگیری شناختی- اجتماعی آلبرت بندورا نزدیک دانست. پرسش این پژوهش این است که آیا بین روش تربیتی الگویی مورد استفاده در مثنویهای عطار و روش الگوبرداری مبتنیبر نظریه یادگیری اجتماعی بندورا شباهتهایی وجود دارد. جامعه مورد مطالعه، سه مثنوی عطار شامل منطق الطیر، مصیبتنامه و الهینامه است. روش تحقیق، توصیفی – تحلیلی است. نتایج تحقیق نشان داد که با کاربرد نظریه اجتماعی بندورا میتوان بسیاری از اندیشههای عطار را تبیین کرد. روش تربیتی الگویی او با آنچه در نظریه بندورا دراینخصوص گفته شده شباهتهای زیادی دارد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
ادیان و عرفان دریافت: 1398/3/2 | پذیرش: 1398/6/29 | انتشار: 1400/5/31