دوره 9، شماره 17 - ( پاییز و زمستان 1396 1396 )                   جلد 9 شماره 17 صفحات 129-107 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


چکیده:   (2875 مشاهده)
چکیده: سهروردی و ملاصدرا بر این باورند بدون عناصر قهر و محبّت، انتظام یافتن هستی امکان­ناپذیر است؛ از نظر سهروردی، عشق و محبّت در مجموع هستی سریان داشته و هر موجودی، چه نوری و چه غیر نوری، از آن بهره­مند است و لازمۀ این عشق و محبّت، حصول و وجود نظام أتم و أحسن می­باشد. طبق اصول سهروردی، جهات قهر و محبّت در نزد حق­تعالی ضروری است: قهر ازسوی موجودِ مافوق بر مادون مطرح است و محبّت از ناحیه قاهر سافل بر عالی. ازاین­رو، انتظام نظام جهان بر پایۀ قهر و محبّت است. از دیدگاه ملاصدرا نیز، محبت یا عشق مانند وجود، حقیقتی است که در تمام اشیا و موجودات به سبب وجود آن‌ها ساری است. به نظر وی، اساس جهان آفرینش به محبت و قهر است و همین عشق و محبت است که سببِ ایجاد موجودات و نیز محفوظ ماندن آن‌ها می­شود. و بنابر وحدت شخصی وجود که مختارِ نهایی ملاصدرا است، تمامی کائنات؛ هم آنچه خوب محسوب شده و هم آنچه بد تلقی می­شود؛ جلوه­های مختلف حق تعالی هستند: بعضی جلوه محبتِ او و برخی جلوه قهر او.  
کلیدواژه‌ها: محبت، قهر، انتظام هستی، سهروردی، ملاصدرا
متن کامل [PDF 598 kb]   (2403 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عرفان
دریافت: 1396/11/2 | پذیرش: 1396/11/2 | انتشار: 1396/11/2

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.