چکیده: (2662 مشاهده)
چکیده: ابنعربی در عبارات بسیاری از وقوع محالات عقلی در ساحت خیال سخن میگوید. این نوشتار با بررسی و تحلیل این مسئله از دیدگاه او، به بیان دو نظر در اینباره میپردازد.
نظر نخست با شواهدی از سخن ابنعربی مبتنیبر اختلاف فضاهای معرفتی و درنتیجه اختلاف موازین بهکار گرفته شده در این ساحات، تقویت میشود.
نظر دوم که مورد پذیرش این پژوهش است؛ مستند به عباراتی دیگر از ابنعربی است. تعریفی که او از محالات عقلی ارائه میدهد در بحث حاضر بسیار راهگشا بوده و فتح بابی جهت راهیابی به رأی صائب است. وی در پارهای از عبارات، تحقق محال را به تصور محال معنا میکند و بدینترتیب از وجود محال، وجود ذهنی و نه وجود خارجی آن را اراده میکند. غالب مثالهایی که برای اجتماع نقیضین و یا اجتماع ضدین ذکر میشود از نظر منطقی قابل مناقشه است. بهعلاوه که ابنعربی خود به صراحت از اختلاف جهات و حیثیات سخن میگوید. مطلب دیگر اینکه او حتی آن هنگام که کلامش ناظر به عرصه خیال است؛ در نظر ندارد که در این حوزه هم «وقوع محالات عقلی» را لحاظ کند و هم «عدم وقوع آن را».
کلیدواژهها: محالات عقلی، اجتماع نقیضین، طور ورای عقل، عقل قابلی، خیال
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
عرفان دریافت: 1396/11/2 | پذیرش: 1396/11/2 | انتشار: 1396/11/2