پژوهشکده امام خمینی
چکیده: (1599 مشاهده)
در عرفان اسلامی همه موجودات عالم، مظهر اسما و صفات الهی هستند. در میان همه موجودات، انسان مظهریّت اتمّ دارد. بر حسب اینکه عارف معتقد است هر موجودی در عالم از عین ثابت خود در مقام علم ربوبی پیروی می کند، در بحث سلوکی نیز این قاعده مطرح میشود. بنابراین سیر تربیتی و الهی سالک نیز از این قاعده مستثنا نیست. سالک به واسطۀ عین ثابتۀ خود و مظهریّت خویش از اسمی از اسمای الهی، تربیت مییابد و از مقام و مرتبه معنوی همان اسم برخوردار میشود. از نظر امام خمینی اسم علامت و نشانه ای است که نشان از ذات حق داشته و آدمی به عنوان مظهر اکمل اسمای الهی در فرایند سلوکی متحقّق به حقیقت اسما میشود. او میتواند به تناسب مرتبه وجودی خود در اسمی یا اسمهایی از اسماء حق سیر کند که در این پژوهش با روش توصیفی و تحلیلی به نقش اسماء الهی در سیر و سلوک از نظر امام خمینی میپردازیم.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
عرفان دریافت: 1401/7/17 | پذیرش: 1401/10/17 | انتشار: 1403/10/10