دوره 14، شماره 1 - ( پاییز و زمستان ۱۴۰۱ 1401 )                   جلد 14 شماره 1 صفحات 118-99 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

safaei asl M. (2022). Examining the position of the perfect man in forming the doctrine of the embodiment of deeds from the perspective of Ibn Arabi. JIM. 14(1), 99-118. doi:10.22034.14.27.99
URL: http://erfanmag.ir/article-1-1242-fa.html
صفائی اصل مهدی. بررسی جایگاه انسان کامل در شکل‌گیری آموزه‌ی تجسم اعمال از منظر ابن‌عربی پژوهشنامه عرفان 1401; 14 (1) :118-99 10.22034.14.27.99

URL: http://erfanmag.ir/article-1-1242-fa.html


دانشگاه بوعلی سینا
چکیده:   (1414 مشاهده)
رابطه تکوینی اعمال انسان با عقوبت اخروی که از آن به «تجسم اعمال» یاد می‌شود، اهمیت ویژه‌ای نزد دانشمندان مسلمان، خصوصاً عرفا داشته است. ابن­عربی با طرح مسائل انسان‌شناسی و خصوصیات انسان کامل، گام بزرگی در تبیین مباحث تجسم اعمال برداشت و شارحان وی نیز برای تثبیت این دیدگاه، تلاش وافری کردند. مقاله حاضر با روش تحلیلی-تبیینی و تأکید بر آراء ابن­عربی و تا حدودی شارحان و عارفان پس از او درصدد پاسخ به این سؤال است که مبحث انسان کامل و مسائل پیرامون آن، چه تأثیری در شکل­گیری آموزه تجسم اعمال داشته است؟ و در این خصوص، به بررسی پنج مورد از خصوصیات انسان کامل پرداخته است، شاخصه‌هایی مانند خلافت، تصرف، همت، جامعیت و علم. جامعیت انسان کامل سبب حضور تمامی عوالم نزد او و پیدایش علم حضوری وی به حضرات مذکور و آشکار شدن باطن امور نزد او می‌گردد. علاوه بر اینکه انسان کامل با دو خصوصیت همت و تصرف، قادر به ایجاد اعیان خارجی بوده و خلق باطن اعمال توسط نفس در عوالم اخروی را اثبات پذیر می‌کند.
متن کامل [PDF 363 kb]   (316 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عرفان
دریافت: 1399/9/19 | پذیرش: 1399/10/7 | انتشار: 1401/11/4

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.